Vliegergernissen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Cyril - WaarBenJij.nu Vliegergernissen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Cyril - WaarBenJij.nu

Vliegergernissen

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

23 Augustus 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

We hebben bijna de 14.000 bezoekers gehad op deze blog, helemaal top. Tot nu toe natuurlijk alleen maar positieve verhalen, maar vandaag moeten we (ook om de zeven uur te doden) toch ook maar eens een ergernis kwijt.

Op de een of andere wijze schijnen mensen hier in Azie het vliegen te zien als iets wat moet leiden tot een absurde gedragsverandering. Dat dat met Airasia gebeurd kunnen we ons voorstellen. Het hele vliegtuig wil dan foto met het vliegtuig, waarschijnlijk omdat ze nu dankzij de bodemtarieven eindelijk voor het eerst een vlucht maken.

Nee het gaat ons om al die anderen, die gewoon net als ons in dure vliegtuigen zitten maar die al bij de gate zenuwachtig worden. Zodra er ook maar een medewerker in het zicht is beginnen er twee (vaak met hoofddoek) naar de balie te rennen. Het gevolg is dat iedereen van mening is dat je blijkbaar moet opstaan en in de rij moet gaan staan (alsof het vliegtuig vol zou zitten en er geen plaats meer voor je zou zijn, je hebt zelfs een stoelnummer).

Afin als de medewerker uitlegd dat je nog minimaal 20 minuten moet wachten keert iedereen terug naar zijn stoel. Uiteraard tot er weer iemand een denkbeeldige rij vormt. Gelukkig wordt er omgeroepen dat je kan inchecken op volgorde van je rij, achteraan te beginnen in het vliegtuig. Dit schijnt voor nog meer mensen aanleiding te zijn om zo dicht mogelijk bij de gate te gaan staan. Vandaag moest de businessclass eerst (wij dus) en moesten ons serieus een weg banen tussen alle hoofddoekjes en met de ellebogen werken om bij de gate te komen.

In het vliegtuig schijnen aziaten te denken dat ze de stewardess ook tot hun beschikking hebben en nog voor je bent opgestegen is er een druk gebel voor de service, hoogst irritant. Maar het ergste komt nog als je weer op de grond staat. Het vliegtuig staat nog niet koud op de grond of de mensen springen op, rukken bagage uit de bakken en lopen naar voren. In een enkel geval zo snel dat ze bij wijze van spreken sneller dan de stewardess de deur kunnen open maken. Mededelingen als blijf zitten tot we helemaal stil staan schijnen voor deze mensen niet besteed. Als de deur dan open gaat ontstaat er een soort wedstrijd wie het eerst bij de uitgang is. Mocht je nog niet met je bagage in het gangpad staan dan is de kans zeer groot dat je als laatste het vliegtuig verlaat. Terwijl de bagage toch echt niet eerder komt. Het opmerkelijke is dat dit gedrag helemaal niet klopt met het rustige en vriendelijke karakter buiten het vliegtuig.

Maar ja wij zijn dus veilig op KL aangekomen. We konden heerlijke inchecken op een tapijtje zonder wachtrij, werden uitgenodigd in de businesslounge, als eerste boarden maar bovenal drank aan boord, eten van een menukaart met een tafelkleedje en draagbare mediaplayer. Nog even dachten we dat die bij de prijs in zat (moest kunnen) maar we moesten hem echt retourneren. Leuk om een keer mee te maken maar om nou te zeggen dat het de meerprijs echt waard is??

• 23 Augustus 2008 - 10:40

Trudy:

geen idee of jullie nu weer in het vliegtuig zitten. ben de tijd een beetje kwijt.wij wensen jullie in ieder een goedevlucht naar huis!we wachten op jullie!!!

• 23 Augustus 2008 - 11:56

Cyril En Esther:

Nee helaas, wij hebben ons pas drie uur vermaakt het winkelen, drinken van thee, lezen van de verhalen van nico. Het is nu acht uur en we vertrekken pas om 12 uur.... nog even geduld dus.

Tot morgenochtend!!

• 23 Augustus 2008 - 23:00

Nico:

shit,dit berichtje wordt pas geplaatst als jullie al in het vliegtuig zitten.Ik hoop dat jullie het mes niet zijn vergeten,maar het is natuurlijk dan wel van belang dat jullie wakker blijven!!
    Mocht dat niet gaan lukken dan welterusten en als jullie dit lezen.............WELKOM THUIS !!!!!!!!

• 28 Augustus 2008 - 12:10

Sacha:

wat een geweldig reisdagboek!leuk om te bekijken! ik vertrek 29 november!!