Murchison Falls - Reisverslag uit Mweya Lodge, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu Murchison Falls - Reisverslag uit Mweya Lodge, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu

Murchison Falls

Blijf op de hoogte en volg Cyril

23 Januari 2016 | Oeganda, Mweya Lodge

Murchison Falls NP

In dit park verblijven we 2 volle dagen, we halen het maximale eruit en zijn van de opening om 7 uur tot de sluiting om 7 uur binnen. De eerste dag een extreem lange gamedrive van 7,5 uur en een gameboat van 3,5 uur naar de waterval. De tweede dag een gamedrive en gameboat naar de delta van 3 uur. Hiermee beslaan we vele vele kilometers in het park en maar liefst 70 km varend.

Het lijkt alsof we het park van 37.000 m2 voor ons prive hebben, slechts een enkele mede toerist laat zich zien. Genoemd naar de waterval waar het water zich met 300 kuub per seconde door een 6 meter nauwe opening moet persen. Vanaf hier stroomt het water richting Congo en Sudan om uiteindelijk in de Egyptische Nijl te eindigen. Langs de waterkant vooral een schouwspel van diverse soorten ijsvogels, honderden nijlpaarden , krokodillen, slangenekvogels, kraanvogels, zadelbek- en zwarte ooievaars en heel veel klein grut. De gids wordt helemaal blij als hij de giant ijsvogel spot en meteen drie stuks. Deze schijnt zeldzaam te zijn. De uiterst zeldzame shoebill schijnt helemaal een hoogtepunt te zijn, maar deze schuwe vogel last zich niet zien.

Twee van de groepsleden zijn verzorgers in een dierentuin en zo krijgen we allerlei weetjes over de dieren mee, leuk om te horen hoe anders zij de signalen lezen van de dieren. Bij een olifant die langs komt houden ze meer dan ruime afstand, een ander groepslid staat wel heel dichtbij en de olifant maakt een schijnaanval, direct daarna achtervolgt deze 2 bewakers die het echt op een rennen zetten. Het blijven wilde dieren en je blijft te gast in hun habitat.

Op de savanne komen we hele andere dieren tegen. Persoonlijk blijft de giraffe mijn favoriet. Wat een elegantie zoals deze door het landschap bewegen. Gelukkig lopen er velen. Ook de olifant komt in grote aantallen langs. Fascinerend hoe deze zich in het struikgewas verborgen kunnen houden. We zien huzaaraap, meerkat-apen, bavianen en Colobus(franje)apen met hun mooie lange zwart-witte pluimstaart. Bijeneters in overvloed, gieren, visarenden, Maribu, ibis, palmgier, vechtgier en vele voor mij onbekende vogels passeren de revue. Hoogtepunt voor de gids zijn 3 Bataleur-arenden, een zeer zeldzame roofvogel. Zelf ben ik dan weer meer van bijv. de mongoose, zulke lieve vriendelijke beestjes. Natuurlijk ontbreken de hartebeest, buffel, jackhals, antilopes, oribi, waterbok, bushbok, oribi, kops en wrattenzwijn ook niet, maar uiteindelijk blijft dit eenvoudig voer voor de leeuwen en luipaarden.

In de ochtend van de tweede dag zien we onder een struik 6 leeuwen waaronder jongen. Een mooi gezicht waar je uren naar zou kunnen blijven kijken. Terwijl we door het noordelijk deel van het park rijden zien we ineens een trekker op ons af komen met aanhangwagen. In deze bak staat een giraffe geblinddoekt, een grappig gezicht. De populatie van dieren is op het zuidelijke deel van het park te laag dus worden dieren op deze manier verhuisd.

Net voor we het park in de schemer verlaten zien we nog een hyena die een beest aan het eten is, helaas laat het luipaard waarvan er 40 moeten zitten zich niet aan ons zien. Een bijzonder relaxed park waar je nog het idee hebt alleen te zijn, een mooie dichtheid aan wildlife en voor de vogelaar een paradijs. Heerlijk van het park en de lange gamedrives genoten en ben benieuwd wat onze volgende locatie gaat brengen.