Queen Elizabeth NP - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu Queen Elizabeth NP - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu

Queen Elizabeth NP

Blijf op de hoogte en volg Cyril

26 Januari 2016 | Oeganda, Bunyonyi

Vanuit Kibale is het een uur of vijf rijden naar QE NP. Onderweg zien we verschillende malen bavianen en we passeren de evenaar. Natuurlijk een leuk moment voor een groepsfoto en de bekende kiekjes met een stap over de lijn. Inmiddels heb ik nu zelf op de evenaar in Azië, Afrika en zuid Amerika gestaan.

QE NP valt mij wat tegen. Het park is enorm uitgestrekt en er loopt een doorgaande weg doorheen. De wilddichtheid is erg laag en bijna niet safari waardig. Ook hier is in het verleden teveel wild afgeschoten en voor het hersteld is duurt nog jaren, als we dat al gaan meemaken. Hier hebben ze in ieder geval geen zebra's en giraffen. We maken een avond, ochtend, boot en daggamedrive om het park te ontdekken.

Tijdens de avond en ochtend gamedrive in de buurt van onze Lodge zien we grote groepen olifanten rond de weg oversteken. Het blijft toch een machtig gezicht deze Afrikaanse kolossen te zien bewegen en te verdwijnen in de bosjes. Het is een mix tussen de savanne en bosolifant. We zien ook nog een groep van 6 en van 8 leeuwen , waarvan 3 heel dichtbij. Een mooie score want in het hele park lijken er maar iets van 150 te lopen.

De bootsafari is daarentegen een stuk boeiender voor de vogelaar. Na een te korte stop in het dure hotel met WiFi varen we langs de oever van het Kazinga Channel. Wat een drukte van belang met oa olifanten, nijlpaarden en buffels. Aan bijzondere vogels oa de Kuifarend, Hamerkop, muisvogel, lepelaar, Marabu, pelikanen, heilige ibis, visarenden, palmgier, gapers en de nimmerzat. Anderhalf uur lang hoor je de camera's alleen maar klikken.

Hoogtepunt van de safari naar de Ishasha-sector moet zijn de boomklimmende leeuwen die liggen te rusten in de vijgenbomen. Klinkt op zich eenvoudig maar in de context dat er maar 15 geschikte bomen en in het hele park 150 leeuwen zijn een kleine kans. Bij alle vijgenbomen blijft het rustig en is geen game dus ook geen leeuw te vinden. We zien er 1 liggend onder een struik te ver weg. Jammer, maar misschien een aanleiding om eens terug te komen? Dit deel van het park kent wel een nieuw dier voor ons de Topi, een soort bruine variant van de hartebeest. We zien nog wel een koekoek, klapekster, neushoornvogel en zwarte slangenarend in dit deel van het park. Totaal kost deze excursie ons negen uur hobbelen en bobbelen door het park, met wat tegenvallend resultaat. Wel mooi als we lunchen en op de overkant van het riviertje een grote groep nijlpaarden zien. Dit blijkt de oever van Congo te zijn.

Onze tenten staan ook in het park aan de Channel in de buurt van de brug. Er is geen hek dus wild kan zo in en uitlopen. Een heerlijke locatie met een safari tent als receptie en een vogelshow voor je tent en de nijlpaarden onder je in het water. Dat zijn nog best drukke beesten want de hele dagen ze een soort hohoho-geluid. Bij de incheck waarschuwen ze ons nog voor wilde dieren die door het kamp kunnen lopen, je mag dus nooit zonder zaklamp naar het toilet en er zijn gewapende bewakers.

Tuurlijk nemen wij die verhalen met een grote korrel zout, het zal zo'n vaart vast niet lopen. Als we na de eerste nacht op safari gaan en net buiten de slagboom een hyena zien lopen wordt het al anders. Als in de tweede nacht een leeuw wordt gesignaleerd in het kamp nog meer. Maar als klap op de vuurpijl lopen twee groepsleden bijna letterlijk tegen een nijlpaard aan die op het pad tussen tent en toilet staat. Sta je toch even raar te kijken. Ik was natuurlijk net een minuut verkeerd helaas .

Concluderend, een mooi park voor de vogelaar, voor de game liefhebber zeer zeer beperkt en hoop dat ze hier actief mee aan het werk gaan. Wel een heerlijke eerste ervaring zo op de evenaar en bijzonder spijtig dat de boomklimmende leeuwen zich niet lieten zien. Vanuit hier gaan we nu de bergen in op naar ons volgende avontuur.