Munduk - Reisverslag uit Banjar Padangtegal Kelod, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu Munduk - Reisverslag uit Banjar Padangtegal Kelod, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

Munduk

Blijf op de hoogte en volg Cyril

28 Augustus 2016 | Indonesië, Banjar Padangtegal Kelod

Tot deze reis had ik eigenlijk nooit zo gehoord van Munduk. Een plaats die in meer reislrogramma's is opgenomen en dus ook mijn aandacht trok. Natuurlijk kan je vanuit Tuban in 2,5 uur naar crossen, maar ja de auto en chauffeur hebben we toch gehuurd dus dan maar onderweg optimaal genieten.

We laten dan ook snel het drukke chaotische Kuta achter ons. Het landschap wordt mooier en het verkeer rustiger. Onze eerste stop is bij de Jatiluwih rijstvelden. Mooi dat iets als een Sawah uitgeroepen kan worden tot Unesco-werelderfgoed. Kan je bij een Nederlands maïsveld weinig bij voorstellen. Het is ook ongekend mooi en we doen de wandeling van het monument naar point 1, anderhalf uur door de rijstvelden wandelen.

Ik besluit dat het tijd is voor koffie en wil graag een kopje Luwak-koffie. Koffie met een verhaal; de wilde civet-kat eet de beste koffiebonen, net als wij bij een druif, en poept de pitjes ofwel de koffieboon uit. Dit wordt dan gevonden in het wild en geeft een smaaksensaties die maakt dat hij ca €500 per kilo moet kosten.

Mijn Luwak-koffie krijgen we niet zomaar. Eerst een rondleiding door de tuin van deze vrouw. Agnes ziet haar eerste ananas groeien, vanille, koffie, cacao, papaya het groeit hier allemaal. Nog steeds in afwachting van ons eenvoudig kopje koffie krijgen we eerst een koffie en theeproeverij met maar liefst 11 soorten koffie en thee. Ik ben voorstander van de mangosteen en lemongrass-thee. De Luwak-koffie smaakt, als ik hem na 45 min krijg, naar dezelfde ranzige koffie als de rest van Bali en ik denk dat het een geniale marketingtruc is. Men zegt dat er wereldwijd 500 kilo wordt gevonden maar overal is het gewoon te koop voor 3,50 per kopje.

We zijn inmiddels zo laat dat we de markt van Lake Beratan maar overslaan en direct de tempel bezoeken. Ook hier hebben we geluk. Hij is werkelijk prachtig versierd ivm een belangrijk tempelfeest. Wat een werk om al die decoratie en offers te maken, maar wat een kleur.

Na een snelle lunch op het zwarte, warme, lavastrand van Lovina gaan we naar de Banjar Hot Water spring. Onderweg spotten we onze eerste makaken. De hotsprings ben ik nog niet zo van onder de indruk. Hierna snel door naar onze homestay Bali Rahayu.

Onze homestay heeft een werkelijk fantastisch uitzicht over de bergen en rijstvelden en wij hebben onze eigen houten bungalow op de bergwand. Een heerlijk balkon, fantastisch houtsnijwerk, een deur en ramen die je met een balk moet sluiten en tot slot een hemelbed. In onze badkamer staat een wasbak van riverstone. Grappig want na de vorige reis heb ik er nog honderden naar Nederland gehaald om te verkopen.

Munduk staat bekend om haar natuurwandelingen. Wij maken de wandeling vanaf plantages de golden valley met gids langs de drie watervallen naar Munduk en dan via de rijstvelden terug naar onze homestay. We worden bovenop de berg met een auto afgezet en gaan lopen. Downhill was ons verteld maar na ruim 4 uur lopen hebben we naast mooie plaatjes ook spierpijn van de stukken die uphill waren. Nog even aan werken dus.

Het gebied is rijk aan koffie, vanille, nootmuskaat, gember, pinda's maar vooral heel veel kruidnagel. En wat een werk is dat voordat het een kruidnagel is. De bloemen worden geplukt met een hoge wiebelige bamboe paal met zijsporten. Het plukken van een boom kost iets van 3 dagen maar ja niet alle bloempjes zijn tegelijk klaar; dus volgende week mag je nog een keer. Vervolgens moeten ze drogen en drogen en drogen dus elke dag in de zon en weer binnen halen tot ze zwart gedroogd zijn en dan is het pas klaar. En dat kopen wij dan voor een appel en een ei.

Dat geldt dus ook voor de Rijstfabriek die ee bezoeken. Het planten tot oogsten van rijst kost vier maand werk. Dan moet de natte rijst drogen drogen en drogen. En dan kan hij door de machine die het vliesje er vanaf blaast. En dat allemaal voor een paar centen die wij betalen, het is ongelooflijk dat het kan. Maar ja zo verbaas ik me ook al jaren over een euro voor een kilo bananen, in de wetenschap dat in Uganda de boer €3,50 krijgt voor een hele struik bananen en die plant maar 1 keer per jaar oogst.

Alleen dat maakt het reizen al zo interessant, je gaat toch weer net even anders aankijken tegen die zaken die zo logisch lijken maar hier toch anders zijn. Voor mij is Munduk in ieder geval een waardevolle toevoeging aan de reis geweest maar wel voor maximaal 2 nachten. We gaan door naar mijn favoriete Ubud.