Korte zijderoute - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Cyril - WaarBenJij.nu Korte zijderoute - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Cyril - WaarBenJij.nu

Korte zijderoute

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

05 Juni 2017 | Nederland, Kampen

Euh,.... sorry waar? Een veelgehoorde reactie op mijn volgende reisbestemmingen. Vaak in combinatie met "Wat heb je daar in hemelsnaam te zoeken?". De eerste niet, maar die tweede zet me dan wel aan te denken. Wat is inderdaad die motivatie om deze plekken te bezoeken?

Nog even en dan begint mijn nieuwe avontuur door Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizstan (Kirgizië) en eindigend in Kazachstan. De -stans (Perzisch voor land) vormen een deel van de zijderoute in Centraal Azië. Helaas ontbreekt het aan vakantiedagen om de volledige route af te leggen van Istanbul naar Beijing. Zoals de Lonely planet traveller deze week nog aangaf, een fantastisch gebied dat zelden door internationale reizigers wordt bezocht en enkel nog wordt bezocht door de echte avonturiers.

Avonturier, dat is een mooi woord die ik bij mijn type reizen vind passen. Het bezoeken, ontdekken maar vooral beleven van nieuwe landen en culturen. Het liefst ver van het massatoerisme en losgekoppeld van de WiFi. Echt even weg te kunnen zijn van de wereld. Juist die leegtes, de eindeloze vlaktes, het gevoel dat je er echt de enige toerist bent trekken mij dan wel aan. Uiteraard wel georganiseerd, want ik wil alleen maar hoeven genieten en zorg te maken wat ik ga eten, waar ik ga eten en hoe laat ik ga eten.

Ik hoop me deze reis te verbazen over de grote verschillen tussen arm en rijk, de verstedelijking versus de uitgestrekte steppes, de laaglanden versus de bergen en van slapen in een 'luxe' hotel tot overnachting in een yurt onder de sterrenhemel in de woestijn. En al die verschillende soorten woestijn die we gaan tegenkomen.

Alleen de visa voor zo n reis is al een gedoe. De Letter of invitation die je nodig hebt zijn al een hindernis op zich. Die van Turkmenistan en dus als eerste nodig last tot maandagavond laat op zich wachten. Gelukkig was Oezbekistan sneller en met een berg formulieren pasfoto's inmiddels een grote visasticker rijker in mijn nieuwe paspoort. Naast deze Letter of invitation heb je een zak met geld en ook zelfs een werkgeversverklaring nodig. Om te melden dat je werk hebt, alleen voor toerisme op reis bent maar vooral ook weer van plan bent om terug te keren naar je werk. Blijkbaar zijn ze nogal overtuigd dat je zo enthousiast wordt dat je zou willen blijven. Aan hun de eer om dat gevoel straks waar te maken!! Op naar een fantastisch nieuw avontuur.

• 07 Juni 2017 - 09:33

Els:

Fijn dat we je weer kunnen volgen... Op naar het onbekende en met heel veel nieuwe ervaringen graag weer terug in Nederland!

• 09 Juni 2017 - 10:00

Agnes Taubert:

Een fijne reis. Ik ga je volgen.