Flores Labuanbajo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu Flores Labuanbajo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

Flores Labuanbajo

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

07 Juni 2008 | Indonesië, Batavia

Gisteravond hebben wij ons vermaakt tijdens het eten in Ruteng. We zijn van mening dat we zelf inmiddels vloeiend bahasa indonesia spreken (tot vermaak van de lokale bevolking) maar sommige andere nederlanders nog niet. Gisteravond zat er dus een stel achter ons aan tafel die wilden bestellen: una qua besar (water groot), una anker beer, dua sate ayam en nog maar een keer herhalen. De serveerster schreef vrolijk mee, hoeweel het woord una helemaal geen 1 betekend. Om het geheel te benadrukken herhaalde de man dua soto ayam om toch maar duidelijk te maken dat er 2 sate's nodig waren.

Toen uiteindelijk het eten kwam werd er zowel sate als kippesoep gebracht. Sate is sate en soto is soep; als je dus niet op zit te letten krijg je het verkeerde. Esther had het geheel gade geslagen en al zien aankomen. De reactie van de mensen was overigens nog grappiger; euh had jij soep besteld, nee ik niet, nou dan zal die wel van het huis zijn. Helaas waren wij al lang klaar voordat ze de rekening kregen... was ook lachen geweest.

Vanochtend zijn we opnieuw 5 uur onderweg geweest naar Labuanbajo, een ritje van 150 km door de bergen. Onderweg nog gestopt bij een rijstveld in de vorm van een spinneweb. We werden vrolijk begeleid door de kinderen van het dorp die ons maar wat graag wilden laten zien waar wij het beste uitzicht zouden hebben, dat ging ons natuurlijk weer snoepjes kosten.... Wel schattig dat ze als je hun dorp binnenloopt direct hello mister en hello tourist beginnen te roepen in alle uitbundigheid, alsof ze er nooit een zien.

In Labuanbajo zullen we in plaats van 2 nu drie nachten blijven. Hierdoor hebben we morgen 1 dag om te gaan duiken (en esther te snorkelen) in de buurt van Komodo-eiland). De volgende dag zullen we een boottocht maken naar Rinca ipv Komodo omdat je daar meer komodo-varanen kan zien en het simpelweg dichterbij is. We zijn erg benieuwd. Daar waar het de afgelopen dagen koud was loopt het zweet ons nu letterlijk over de rug. Het is hier enorm warm (35 graden) en enorm vochtig. Vanaf hier zullen we vliegen naar Lombok waar we aan ons volgende programma zullen beginnen. We gaan het programma nog maar eens goed onder de loep nemen want zoals jullie hebben kunnen lezen zijn we nog niet echt gewend aan het 'langzame' tempo op de Sunda-reis. Ik heb al sinds ons vertrek 2 tijdschriften in de tas (ongelezen) en heb nu voor het eerst sinds jaren weer bijna een boek uitgelezen (en dan ook nog in een week tijd).

Wat betreft het eten hoeven jullie je geen zorgen te maken, de rijst begint te wennen zolang je het maar voldoende afwisselend eet met westers voedsel. De hoeveelheid knoflook waarmee het wordt bereid wordt inmiddels wel lastig. In eerste aanleg roken we onszelf niet meer, maar dat stadium zijn we nu ook voorbij. Voor degenen die ons bezoeken over 2 weken, jullie zijn gewaarschuwd.