Winter Wonderland - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Cyril - WaarBenJij.nu Winter Wonderland - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Cyril - WaarBenJij.nu

Winter Wonderland

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

24 Juli 2008 | Nieuw Zeeland, Mount Cook

We hebben enkele dagen de kustroute gevolgd. Een zeer langzame weg om de totale kustlijn te verkennen en we zijn dan ook uren onderweg. Dit wordt met name ook veroorzaakt door de vele gravelwegen die ons kilomterslang bezig houden om bij een baai te komen. We doen pogingen om de penguins en zeeleeuwen te spotten maar helaas geven deze geen thuis. Alleen bij Nuggetpoint zien we 4 zeeleeuwen diep onder de klif onder ons op de rotsen liggen. De penguins blijken de hele dag te zwemmen en aan het einde van de dag pas aan wal te komen. We besluiten er maar niet op te wachten, want soms zijn ze weken op zee.

Via Bluff (onze zuidelijkste punt) rijden we langzaam weer noordwaarts. We komen uit in Dunedin waar ook veel zeeleeuwen, zeehonden, albatrossen en penguins leven. We slaan ze maar over en zijn moe van de 8 uur durende tocht langs de kust. Het weer is ons nog steeds goed gezind en we hebben af en toe een spetter maar dan wel als we in de auto zitten.

Vanuit Dunedin zijn we gisteren langs de kust verder gereden naar Moeraki, hier liggen vreemde ronde stenen in de zee. We rijden door naar Oamaru waar we de lokale penguinkolonie bezoeken. Ook deze zijn overdag aan het zwemmen dus we moeten het doen met 3 penguins die hebben besloten op hun warme nest te blijven. In de avond komen er ongeveer 80 penguins van de 220 thuis maar wij hebben een druk program en moeten verder. We doen nog wel snel de coastal walk waarbij we 1 zeeleeuw zien zwemmen.

We stoppen onderweg nog bij een supermarkt waar ze een internationaal schap hebben. Hier verkopen ze nederlandse producten als lange vingers, speculaas, leverpastei, knakworsten, franse mosterd, mayonaise. We gaan voor de speculaas, het is hier immers winter dus dan mag dat!!!

Als we doorrijden naar de bergen (de andere kant van de frans jozef glacier waar we vorige week waren) neemt de sneeuw toe. In de avond neemt de wind ook toe en de verwachting zijn dan ook dat er hevige sneeuw gaat vallen. Ons huisje is dikke prima en terwijl we ons intrede doen kijkt een kea vriendelijk vanaf ons terras naar binnen. Blij met nieuwe gasten besluit hij om ons huisje heen te lopen wat ons doet besluiten om heeeeeel snel de bagage naar binnen te slepen. Hij wandelt vriendelijk richting voordeur, maar we besluiten hem buiten te laten, op de tv staat een waarschuwing dat deze beesten zeer vernielzuchtig kunnen zijn.

Vandaag is het inderdaad sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Er is dan ook weinig te doen in verhouding tot de zomer. We besluiten in de sneeuwstorm de gletsermeren te gaan bewandelen. Normaal kan je hier varen met een boot, maar er is nu gedeeltelijk ijs en er dobberen vele ijsbergen in. Wel een mooi uitzicht is dat vanaf de berg. Vanmiddag gaan we ons maar eens opwarmen in ons hotel en het planetarium en de film (3D) bezoeken.

We hebben allebei nog weinig zin om naar huis te gaan en realiseren ons maar al te goed dat we volgende week in de zon zitten en dat we over twee en halve week weer thuis zijn. Misschien toch nog maar eens overwegen om te verlengen met een zonvakantie???

• 24 Juli 2008 - 07:20

Trudy:

hahaha.iets zei mij al , dat dit zo zou gaan..nix 10 augustus.Groot gelijk hoor!Als je eenmaal thuis bent begint het normale leven weer meteen.Hebben Alie en ik ook meer tijd om te stofzuigen.....

• 24 Juli 2008 - 10:28

Desiree En Dorine:

En we gaan nog niet naar huis.... nog lange niet, nog lange niet!!! haha duurt niet lang meer voordat de echte wereld zich weer aandient! Fijne tijd nog!

• 24 Juli 2008 - 17:58

Kees En Alie:

Je vader zou dan toch gelijk krijgen. Die heeft altijd gezegd: ze blijven langer weg. Denk eraan je hebt nu de kans...