Entebbe /neushoorn - Reisverslag uit Mweya Lodge, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu Entebbe /neushoorn - Reisverslag uit Mweya Lodge, Oeganda van Cyril - WaarBenJij.nu

Entebbe /neushoorn

Blijf op de hoogte en volg Cyril

23 Januari 2016 | Oeganda, Mweya Lodge

Een donker Entebbe by night, dat is ongeveer wat ik van de stad gezien heb. Na een vlucht van bijna 12 uur via Rwanda, ben ik aangekomen om half 12 savonds in Entebbe, Uganda. Altijd weer een fijn gevoel als je tas van de band rolt en iemand buiten met een bordje met je naam staat. De nachtportier meldt me nog dat ik om 6 uur moet ontbijten en half 7 vertrek; het wordt een korte en zweterige nacht. Met een heerlijke koude douche en koude cola plof ik plakkerig op m'n hemelbed neer van het Airport Guesthouse.

Bij het ontbijt met m'n bananenpannekoek en vers fruit ontmoet ik de groep, 11 man. Met onze twee jeeps rijden we naar Murchison Falls. Zodra we Kampala voorbij zijn stopt de bewoonde wereld en neemt de natuur het landschap over. Mooi hoe snel je weer kan genieten van die kleurige mensen, markten vol bananen ananas en meloen, fietsen vol suikerriet en gele cans vol water, de rode kleur van de grond, de drukte langs de weg, al die mensen die netjes met een sopje de stoep schoon maken ondanks al het nieuwe stof, maar ook weer dat relaxte dat ze hier zo in de genen hebben. Zoals ze zelf zeggen 'This is Africa' en hiermee bedoelen dat je niet zo moet haasten of op de tijd moet letten.

Eerst nog maar eens geld wisselen want de komende drie weken is een kans op een werkende pinautomaat ongeveer gelijk aan de kans dat ik miljonair wordt. Heel even voel ik me rijk als ik m'n geld wissel. Miljoenen krijg ik terug in het wisselkantoortje met een gewapende man voor de deur. Het is zon pak geld dat het niet eens in m'n portemonnee past en door een telmachine geteld moet worden.

Onderweg zien we de eerste Maribu vliegen en de eerste bavianen langs de weg. Na een paar uur slaan we links af een modderige zandweg in die ons naar het enige neushoorn reservaat van Uganda brengt. Te voet gaan we op safari naar de neushoorn, nou ja te voet wandelen we naar de plek die de gps aangeeft dat ze verblijven, klinkt toch anders. We hebben wel geluk, we lopen eerst een mannetje tegen het lijf om daarna een groep van 5 vrouwtjes te zien. Er leven hier in totaal 15 stuks dus geen slechte score. Bijzonder om zulke beesten in het wild te mogen aanschouwen en je kan je er dan ook geen voorstelling van maken dat er jaarlijks duizenden door stropers vermoord worden over de wereld.

Gelukkig is het bewolkt en niet zo warm vandaag zodat we voorzichtig wat kunnen wennen. Entebbe ligt zo goed als op de evenaar en dus is enige alertheid geboden. Vanaf de neushoorns is het nog 3 uur rijden naar de Fort Murchison Nature Lodges. Ik heb gekozen voor een kampeer vakantie, nou ja kamperen, luxe kamperen. Een grote 2 persoonstent waarin je met gemak kan staan, voorzien van 2 echte bedden, lamp, elektra en een klamboe. Met een klein sanitairgebouw met koud water en waar de vleermuizen langs scheren om hun buffet bij de lamp te verorberen. Eerst maar eens heerlijk chillen voor m'n tent op het overdekte terras, want het zou zonde zijn als de tent lekt en dus hebben ze er een groot rieten dak over heen gebouwd. Met een heerlijk uitzicht over de Nijl en bijpassende nijlpaarden sluiten we de eerste dag met een viergangendiner af.

• 23 Januari 2016 - 14:46

Stefanie:

Dat klinkt super avontuurlijk. Leuk om mee te kunnen genieten!

• 25 Januari 2016 - 09:42

Agnes Taubert:

Hallo Cyril, leuk om het weer een beetje mee te mogen maken. Ik ben hier de geboorte van een breedlipneushoorn aan het volgen, maar er gebeurt nog niets.
    Heel fijne vakantie en geniet ervan.