Tsunami - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Cyril - WaarBenJij.nu Tsunami - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Cyril - WaarBenJij.nu

Tsunami

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

26 April 2008 | Sri Lanka, Negombo

Vanuit Tissa zijn we naar Hikkaduwa gereden, een badplaats. Langs de kustlijn worden we duidelijk geconfronteerd met de effecten van de tsunami, sommige plekken zijn duizenden doden gevallen. Een deel van de huizen staat er nog, maar dan zijn alle delen die frontaal op de golf stonden verdwenen, veel is uiteraard ook weer herbouwd.

Ondanks de vele euro's die alleen nederland al heeft gegeven heb ik niet helemaal het gevoel dat het geld hier is aangekomen. Veel instanties schijnen uiteindelijk ook maar zelf mensen te hebben gestuurd in plaats van lokaal mensen in te schakelen (werkgelegenheid) omdat er teveel corruptie en geld aan de stok blijft hangen. Vergeet ook niet dat met de 25 miljoen (of wat was het) jue hier heeeeeel veel mensen heel lang aan het werk kan houden. Onze gids vermoed dat een groot deel van de ontwikkelingsgelden worden besteed aan de strijd tegen de tamils, dat is door het hele land heen ook duidelijk merkbaar zonder dat je er last van hebt.

Ons hotel in Hikkaduwa heeft een plakaat met foto's van de schade na de tsunami, een boot is in het zwembad gevallen en overal troep. Het is zelfs na de fotos nog moeilijk te bevatten hoe het hier geweest moet zijn. Ik kan me nu wel beter voorstellen dat de communicatie en hulpverlening moeilijk op gang kwamen en de ogenschijnlijk eenvoudige problemen als lijken in de warmte hier tot waanzinnige problemen hebben geleid. Blijft toch vreemd om dat na 3,5 jaar nog waar te kunnen nemen. Het beste ondersteuningsgeld is volgens mij door met zn allen hier naar toe te komen voor vakantie en op die wijze het land weer te stimuleren, ze klagen hier overigens over de achterblijvende toeristen uit Nederland.

Vandaag zijn we vanuit Hikkaduwa via Colombo weer terug in Negombo. Hier eindigt onze reis morgen na een dagje strand. In Colombo (vreemde stad met een soort snelweg midden door de winkelstraat) hebben we nog een tas vol kleding gescoord voor maar liefst 6 euro. Helemaal top het house of fashion, een soort H&M met prijzen van de Wibra en de drukte alsof de bijenkorf sale heeft.

We bezoekn ook nog een turtlefarm. Hier bewaren ze de eieren tot ze uit komen en zetten ze na drie dagen de schildpadden uit in zee. Ziet er erg leuk uit.... zie de foto's

Al met al zijn we zeer tevreden over onze rondreis hier, we hebben waanzinnig genoten, veel gezien, veel ervaren. Het zijn hier enorm vriendelijke, behulpzame mensen die je graag willen helpen. Qua natuur is het een soort dierentuin (nog net geen costa rica) en qua landschap ook zeer afwisselend. We zijn nu overigens wel toe aan een klein beetje rust en die gaan we volgende week dus doen tijdens onze allinclusive vakantie op de malediven (google even op kuredu resort) met prive jacuzzi.

Er staan ook weer nieuwe fotos op de andere site

• 26 April 2008 - 16:11

Trudy:

leuke fotos ook weer,alleenneeh die van die olifant in de aanval vond ik wat minder.....raarhe?

• 27 April 2008 - 09:28

Cyril:

en dan heb ik ook nog de verkeerde geupload zag ik gisteravond. De foto erna zie je het zand opstuiven en zijn slurf richting ons komen en zijn oren opzij om zich groot te maken (alsof hij dat nog niet was).

misschien dat we daarom ook in de jeep moesten blijven?

• 28 April 2008 - 09:34

Joeri:

Zo te lezen hebben jullie het nog heerlijk, goed zo! Veel plezier op de Maladiven, maar ook dat komt wel goed als ik de website van Kuredu zo bekijk.. Have fun!