lijkverbrandingen - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cyril - WaarBenJij.nu lijkverbrandingen - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cyril - WaarBenJij.nu

lijkverbrandingen

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

05 April 2008 | India, Vāranāsi

Vroeg op, om alle ochtendrituelen mee te maken moet je ook hier bij zonsopgang op de ganges zijn. Om 5.10 uur de wekker dus en om 6 uur zaten we op de boot aan de ganges. Ditmaal een tochtje langs de 7 km met 300 ghats waar mensen zich ritueel wassen in het heilige water. Nou ja zeg maar gewoon vieze water, zeker bij deze lage waterstand. De een doet de was, de volgende poetst zijn tanden, de derde gooit er lijkresten in, de volgende zijn behoefte en de laatste geniet van een heerlijke slok van het heilige water. Voor ons dus maar een flesje mineraalwater.

Na een bezoek aan diverse tempels en moskee zijn we bij een zijdefabriek uitgekomen. Deze wordt gemaakt door moslims in een grote wijk. Uiteraard konden we het niet laten en hebben we geheel tegen onze principes (maar je moet de lokale bevolking toch ondersteuen met ontwikkelingshulp en een waterpomp hadden ze al) kleding op maat laten maken van puur zijde. Vanavond moet het klaar zijn, zijn benieuwd....

Hierna nog door de wijk chowk gelopen waar alle handelaren hun waar luidruchtig aanprijzen, een waar verkeersdrama om er door te komen. Uiteindelijk zijn we langs de ghats gelopen naar de 24-uurs verbrandings-ghat. Esther heeft vanaf een afstandje gekeken, maar ik heb mij vanaf (iets te dichtbij) laten voorlichten over hoe het werkt. Voor je het weet sta je tussen 2 brandstapels waar de lichamen iets meer duidelijk zichtbaar zijn, knapperend vuurtje, de geur van kip, 4 lijken die wachten op een houtstapel terwijl nieuwe worden aangevoerd en in de heilige ganges worden gewassen voor de verbranding. Mocht het nog niet duidelijk zijn, zelfs ik was dus onder de indruk en heb hierna mijn handen maar eens goed gewassen, de voeten ook, want we lopen zo over de verbrandingsplaats. Alles behalve smakelijke gedachte. Esther had meer last van de neerkomende roetdeeltjes en de rook die langs waaide, je gaat dan toch dingen denken. Ze zeggen dan ook niet voor niets dat varanasi je nooit onberoerd zal laten.
Voor de mensen die foto's verwachten, helaas dat is daar niet toegestaan, je mag er bovenop, bijna het vuur aansteken maar een foto ho maar.

Morgen opnieuw vroeg op, blijkbaar gebeurd hier alles bij zonsopgang dus ook ons vertrek naar chitwan (nepal). het is een tocht van 12 uur met prive chauffeur dus we gaan ons zeker vermaken.

• 05 April 2008 - 17:22

Wil:

Heftig verhaal! Jammer van die foto's...was wel benieuwd. Nu blijft het bij beelden (Zonder rook en zonder geur...)daar doen we het dan maar mee.
    Gezond blijven!
    Groetjes uit Rijssen.

• 05 April 2008 - 17:54

Kees En Alie:

Je weet dat het gewoonte is daar in verwegistan. Maar als je jouw verhaal leest, weet ik niet of ik het zou willen zien. Brr. Maar ja andere culturen, andere gewoonten zullen we maar zeggen.
    Nu maar hopen dat jullie nieuwe kleren helemaal top worden.

• 05 April 2008 - 21:47

Nico:

Misschien is de volgende site iets voor jullie foto's...www.zoom.nl....volgens mij kun je daar 1000 foto's gratis plaatsen en als je dan vermeldt onder welke naam je dat hebt gedaan moet iedereen die kunnen bekijken(alles onder voorbehoud van leugens,uiteraard).
    Veel plezier daar en ik draai mij nog maar een keertje om!

• 06 April 2008 - 15:52

Trudy:

Ik dacht dat Esther haar rugzak al helemaal vol zat...Nou ja dan moet toch die fohn er maar uit,heeft ook niet zo veel nut zo'n ding geloof ik als ik me jullie daar zo voorstel....Wat is de toegevoegde waarde van mooi gefohnd haar bij een lijkverbranding......

• 07 April 2008 - 18:36

Enschedesenaartjes:

Hey hoi!!! Wat een verhaal!
    En wat een avontuur...
    Nou, de ritme van vroeg opstaan kunnen jullie natuurlijk gewoon thuis ook voortzetten, want is het dan geen tijd voor huisje boompje ...euhe.. beestje hahaha!
    Geniet ervan! Kusssss