eerste tegenslag is een feit - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu eerste tegenslag is een feit - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

eerste tegenslag is een feit

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

04 Mei 2008 | Indonesië, Medan

Helaas moesten we gisteren ons huisje op de malediven al weer verlaten. Je bent afhankelijk van het schema van de watertaxi dus wij waren begin van de middag terug (ook door het lokale tijdverschil tussen eiland en Male, heel apart overigens). OM de tijd niet op het vliegveld te doden hebben we de beste beslissing gemaakt door ons te vermaken in het zwembad van het hulhule-hotel, we wisten nu immers waar het was.

Zwemmen daar is een soort arrangement waarbij de entree ongeveer gelijk is aan wat volgens mij een jaarkaart in Nederland zou kosten. Overigens gaat alles hier in dollars, de lokale munt wordt op veel plaatsen (ook ons eiland) niet eens geaccepteerd. Als je dan zo zit na te denken is het wel een heel groot contrast met India en Sri Lanka waar nog echte armoede is en hier is enkel rijkdom en zo wordt je dan ook gezien. Nadeel is wel dat veel mensen uit India en Sri Lanka hier werken en dat verklaart ook beter waarom we in die landen als lopende geldautomaat worden gezien.

Onze vlucht heeft een uur vertraging en wij hebben exact een uur overstaptijd op Kuala Lumpur, dat beloofd dus niet veel goeds. Uiteindelijk komen we met 20 mintuen vertraging aan. We moeten naar de compleet andere kant van KL-airport met de monorail, het is dat we inmiddels de weg een beetje weten en hollen dan ook door de gebouwen. Als de gate gaat sluiten staan we 25 minuten na landing bij de volgende gate om te boarden. Als de bagage het nu ook maar haalt met dezelfde snelheid.

Als we aankomen in Medan blijken we een probleem te hebben en geen kleintje. Ons visum blijkt niet geactiveerd te zijn voor Indonesie, dus we mogen het land niet in. We mogen kiezen, of terug naar Nederland om het visum te halen bij de ambassade of terplekke een nieuwe kopen. Dat lijkt een eenvoudige keuze, maar je kan hier alleen visum kopen voor 30 dagen waarna je het land moet verlaten en wij hebben een reis van exact 60 dagen (en dus ook het visum dat alleen in Nederland verkrijgbaar is aangevraagd via het reisbureau). We besluiten voor de optie te gaan om toch een tijdelijk visum te kopen en het probleem voor het reisbureau te laten. Dit zal wel inhouden dat we over dertig dagen het land uit moeten naar Kuala Lumpur waarschijnlijk en dan terug moeten vliegen om onze reis te vervolgen. In ons schema past dit in het geheel niet, maar ja een boete van 23 dollar per dag is ook niet mis.

We zullen het reisbureau mailen en dan maar zien hoe het afloopt.... Het ging ook allemaal al iets te soepel, 6 weken zonder problemen.