Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Bukittingi, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Bukittingi, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

09 Mei 2008 | Indonesië, Bukittingi

Twee dagen lang in de auto gezeten. Via de trans-sumatra highway zijn we in ruim 20 uur gereden over een stukje van 500 kilometer. Kronkelend door de bergen gaat deze snelweg die overigens net breed genoeg is voor 2 auto's waar soms de weg ophoudt en in een zandbak verder gaat vol met kuilen en langzaam draaiend door de bergen. We moeten een helling bedewingen waarbij als het regent je de helling niet opkan (zandbak), voor ons staat uiteraard een vrachtwagen stil, kost ons een kwartier maar soms drie uur, we hebben geluk.

Onderweg zien we van alles en stoppen bij ananasplantage (verser krijg je ze niet), kruidentuin met oa vanille, kaneel, menthol, pepers etc etc. We leren dat wierrook en terpetine ook van een boom komen en zien diverse rubbertappers aan het werk. We huren een aap om een kokosnoot uit de boom te halen die we vervolgens opdrinken en met de verse palmsuiker (erg lekker) opeten.

We passeren de evenaar en moeten hierna nog een uurtje rijden om aan te komen in ons hotel. Na ruim elf uur vandaag zijn we dan ook helemaal gaar.

Gisteren hadden we al goed nieuws met betrekking tot het visum. We zijn gebeld door het reisbureau en het plan was om het paspoort vanuit Jakarta op te sturen naar Nederland, stempel te halen bij de ambassade en weer terug te sturen. Klinkt eenvoudig maar het werkt niet want er moet natuurlijk nog een exitstempel op ons huidige visum. We moeten toch echt 1 maal het land verlaten.

Het reisbureau heeft vandaag met ons gebeld en de oplossing gaat nu worden dat we vanuit Bali (26 mei) een paar dagen naar Singapore vliegen, daar bij de ambassade een 60-dagen visum gaan kopen en dan op 29 mei het paspoort weer ophalen en terugvliegen naar Bali waar we dan op 30 mei kunnen starten met onze Sunda-rondreis. We missen dan alleen een paar dagen Kuta en Sanur, maar ja dan moeten trudy en frits maar iets harder met ons het eiland rond om de schade in te halen.

Nu gaan we eerst maar eens een hapje eten, morgen gaan we de minkabau-cultuur bekijken en nog meer culturele toestanden (geen idee wat we hier doen) en overmorgen moeten we blijkbaar trekken om de reflesia (grootste bloem ter wereld ) te spotten.

• 10 Mei 2008 - 14:16

Trudy:

Ja ja wij harder lopen om jullie problemen op te lossen...ik zorg ook al voor de plant hier thuis he????
    Maar gelukkig maar dat het een beetje goed geregeld wordt.En sightseeing Bali zijn wij helemaal voor in, dus ook dat is weer geen probleem...als alles in 'tleven toch zo makkelijk op le lossen was...
    Een aap huren om een kokosnoot te plukken?Is weer eens iets anders dan een allochtoon gebruiken he?Ik weet nog niet helemaal wat ik menselijker vind trouwens.Is 't daar erg warm ,btw, moet ik nog even een dozijn korte broeken gaan scoren ,denk ik.

• 11 Mei 2008 - 21:23

Evita:

Hallo! Ik heb jullie laatste berichten gelezen, gelukkig komt de "visum-ellende" allemaal nog goed! Maarre Cyril niet op de knieen gegaan op de Malediven? En het was zo romantisch?!?!Nee hoor, grapje! Fijn dat jullie het zo geweldig hebben, samen! Mijn vent zit op dit moment ook aan de andere kant van de wereld, heel gezellig!?!?
    Tot gauw, liefs Evita..

• 12 Mei 2008 - 09:58

Cyril:

Helaas, ondanks de romantiek geen aanzoek, onze status blijft dus zoals het was. Dan kunnen we in ieder geval nog een keer terug mocht er een honeymoon ooit komen. Overigens is het huwelijk zowiezo niet geldig in Nederland dus....

Kleding zou ik maar niet teveel meenemen, het is hier heerlijk en je hebt weinig nodig. Vooralsnog hebben we hier het land nog niet leeg gekocht (past ook overigens niet)