Wie jaagt op wie? - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu Wie jaagt op wie? - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

Wie jaagt op wie?

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

16 Juni 2008 | Indonesië, Lombok

Na een nacht in een enorme hitte ging de wekker al weer vroeg. Vanochtend om half negen stond een duik op het programma. Met de boot vertrekken we naar 'Sunset' bij het eiland Trawagan. Als we in het water plonsen (achterover laten vallen vanaf de boot) zakken we naar 24 mtr diepte. Al snel zien we in de verte een metersgrote white tip reefshark (en ja die zijn gevaarlijk). Op het moment dat ik denk dat hij daar erg mooi op de bodem gaat liggen uitrusten blijkt het de bedoeling dat we deze van iets dichterbij gaan bekijken. Vanaf een 'veilige' afstand liggen we op de bodem te kijken tot hij weg zwemt.

Na een tijdje zien we een tweede liggen onder een rots, maar deze zwemt gelukkig van ons weg. Even later komt er opnieuwe een grote aan gezwommen in onze richting. Opnieuw liggen we op de bodem te kijken naar dit indrukwekkende beest. Als we net goed en wel liggen besluit dit beest echter onze kant op te zwemmen en ik ben de meest buitenste duiker van onze groep en het beest voorziet in mij een lekker hapje. Hij zwemt op een paar meter van mij langs en besluit achter me te gaan liggen, buiten mijn zicht, een alles behalve prettige gedachte. Snel maar omkeren om hem in mijn vizier te houden.

De tweede duik hebben we vanochtend gemaakt en hier waren geen haaien, maar wel een aantal enorme schildpadden. Het blijft toch fantastisch om een stuk met deze wezens onderwater mee te zwemmen. Het geeft op de een of andere manier een rustig gevoel als je zon beest ziet zwemmen door het water.

Bij de zonsondergang zal ik mijn eerste 'nachtduik' maken. We gaan bij licht naar beneden en komen bij donker boven. Als het goed is moeten de anemoonvisjes in deze tijd paren en dat schijnt een hoogtepunt onder water te moeten zijn. Laat me vanavond graag verrassen....

• 16 Juni 2008 - 08:11

Annette:

Cyril , ze willen je graag wel in een levend lijf ontmoeten en niet in stukjes!!!!!

• 16 Juni 2008 - 09:41

Trudy:

misschien was het de voorzienigheid die besloot vanmorgen mijn internet kapot te maken.Was het daar maar bij gebleven, maar helaas ook mijn buurvrouw heeft internet.sommige dingen wil je niet weten.misschien een optie om tot woensdag lekker bij het zwembad naar het onderwater gebeuren te gaan kijken???

• 16 Juni 2008 - 11:58

Cyril:

En ook de nachtduik van een uur heb ik weer overleefd. Wel een aparte gewaarwording om met 5 lampjes over de bodem van de zee te zwemmen. Een grote zeekomkommer doet een poging op te staan en we zien annemoonvisjes paren. Als er dan ook nog een grote lionfish (gevaarlijk) aankomt en weigert weg te gaan besluiten wij ditmaal te vertrekken.

Helemaal apart is het moment als iedereen de lampen uitdoet en je bij het licht van de maan zwemt. Voor mij was dit leuk voor een keer maar hoeft het niet vaker. Het is koud en donker, eigenschappen waar ik niet echt van hou.

Morgen nog 2 duiken en dan houden we het hier weer voor gezien, gaan we weer veilig in onze hangmat hangen.