oostkust - Reisverslag uit Vik, Noorwegen van Cyril - WaarBenJij.nu oostkust - Reisverslag uit Vik, Noorwegen van Cyril - WaarBenJij.nu

oostkust

Blijf op de hoogte en volg Cyril

20 Juli 2014 | Noorwegen, Vik

Ook de laatste dag in Myvatn is het weer zonnig, tot nu toe echt geluk met het weer en totaal anders dan ik met had voorgesteld. We halen zelfs de 22 graden, terwijl we groepen tegen komen die al tot op het bot verregend zijn op andere dagen.

We beginnen met wandelingen door lavavelden, pseudo-kraters en vulkaankraters. De pseudo-krater ontstaat als gevolg van stoom explosie een 'echte' met een lava explosie. Je kan mooi ook de stromen volgen en ziet duidelijk het kleurverschil tussen de lava van de explosie uit 1724 en 1984, die laatste is veel zwarter. Een ultiem contrast met de eeuwige sneeuw die er soms naast ligt.

IJsland is dan ook niet een heel oud land. Het ligt precies op een zogenaamde hotspot en op de splitsing tussen de Europese en Amerikaanse plaat. Het land wordt dan ook letterlijk 2 cm per jaar uit elkaar gerukt. Klinkt niet veel maar reken maar uit over 1000 jaar is het toch 20 meter. Grappig is ook dat de Vikingen als eerste bewoners worden genoemd omdat het in Noorwegen zo druk was dat ze het ontvluchten. Echter de ontdekkers van IJsland, monniken uit Ierland, hadden in de oostfjorden al slaven achtergelaten die zich maar moesten redden. Omdat ze niet vrijwillig hier waren worden ze niet als eerste bewoner gezien.

Het blijft een raar bobbelig landschap vol met lava. Wat opvalt is dat er dan ook nergens bomen staan. Een lokaal grapje is dan ook dat je rechtop moet gaan staan als je verdwaald bent in een IJslands bos.

Na al dat wandelen is het tijd om te relaxen in de Myvatn nature baden. Vanuit een poel met natuurlijk kokend water wordt de poel heerlijk gevuld. Ook hier met die heerlijke doordringende zwaveldampen. Klinkt toch beter dan rotte eierenlucht. Fris en schoon komen we er weer uit.

Aangezien we in deze reis zelf moeten koken (en afwassen) eten we eenvoudig. Verlekkerd kijken we dan ook naar een groep Fransen die lamsbout van de bbq eten en vervolgens banaan met chocolade van de bbq. Onze vriendelijke doch hongerige blik maakt blijkbaar zoveel indruk dat we van de banaan mee mogen eten, heerlijk. Weer wat anders dan de skyr, een soort fruit yoghurt dat hier veel gegeten wordt.

Vanuit Myvatn zullen er richting de oost-fjorden gaan. We bezoeken eerst nog Namadkard, een fantastische plek vol bubbelende poelen, stoom en rook en natuurlijk mineralen in allerlei kleuren afgezet op de grond. Bijzonder hoeveel activiteit hier zit en vreemde gedachte dat de temperatuur kan oplopen tot 200 graden. Gelukkig gebruiken ze het ook goed, uiteraard voor het toerisme, ook voor eigen energie gebruik maar ook voor de aluminium-industrie omdat deze zeer veel energie verbruikt en hier dus bijna niets kost. Dat hebben de schotten ook bedacht en die willen nu een leiding aan leggen van IJsland naar Schotland. De IJslanders zijn er fel op tegen omdat het risico bestaat dat hun energie dan ook duurder gaat worden.

Natuurlijk mag de waterval Dettifoss niet ontbreken. Een imposante waterval van 44 meter hoog en 100 meter breed. Vanaf hier vervolgen we via de oude ringweg over de hoogvlaktes met zicht op de grote gletsjerkap van IJsland. We nemen de oxi-pas. Een mooie route door het ruige binnenland. We hebben geluk het is kraakhelder terwijl het hier soms weken achter elkaar mistig kan zijn.