sri lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cyril - WaarBenJij.nu sri lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cyril - WaarBenJij.nu

sri lanka

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

21 April 2008 | Sri Lanka, Kandy

Vanuit Kathmandu zijn we ongeveer een weekje geleden via Delhi naar Colombo gevlogen. Bij aankomst op Delhi spraken we een man aan met de vraag waar de transit was. Toen hij vernam dat we naar Colombo moesten liet hij alle andere passagiers staan en holde met ons door de gangen van het vliegveld. Onderweg had hij ons al ingechecked, de bagage teruggevonden en doorgestuurd en hoefden wij alleen maar te wachten tot hij met ons paspoort weer terug zou keren. Misschien is een tussenstop van een uur tussen landing en boarding wat kort.

Met een ongerust hart stapten we dan ook uit in Colombo. Het zou toch een wonder zijn als de bagage met dezelfde snelheid hetzelfde vliegtuig had bereikt, maar niets bleek minder waar... pff gelukkig maar. We worden opgehaald door onze vriendelijke chauffeur/gids die ons de komende weken zal rondrijden.

Na een dagje wennen in ons hotel in Negombo zijn we doorgegaan naar Anaparuha oid. Dat wennen is wel nodig. De hitte zijn we inmiddels wel gewend maar hier is het ineens vochtig en dat is toch anders, ofwel we zweten de hele dag door. Na diverse tempels en ruines bezocht te hebben in Anaparuha en Polonaruwa (van circa 2500 jaar oud) vergeef ons de naam, zijn we denk ik zon 1600 boedhabeelden verder. Nog snel de Sygiria-rock beklommen. Waarom zijn alle dingen altijd boven op een berg? Of je moet ze bij zonsopgang zien. Nee gelukkig we mogen deze vakantie nog een beetje uitslapen, we vertrekken pas om half negen.

Nog diverse fresco's bekeken en een spice-garden bezocht en we zijn inmiddels in Kandy aangekomen. Dit is in de bergen en de temperatuur is dan ook aangenamer (ze vinden het hier koud). vanavond de tempel van de tand bezocht. Een hoop gedoe voor weinig, maar het is het enige dat is overgebleven van de echte boedha (hoewel ze niet weten of het wel de echte tand is).

Om het cultuurgehalte hoog te houden hebben we gisteren een culturele dansshow bezocht (was al betaald vooraf) en we weten nu ook weer waarom we hier nooit naar toe gaan. Afin het was een mooie afleiding voor de regenbui die ondertussen naar beneden kwam.

Vanochtend zijn we naar een olifanten weeshuis geweest. Daar leven circa 60 olifanten (je zou het moeten zien..) die door een straatje worden gedreven naar de rivier waar ze zich 2 uur mogen wassen. Ze lopen vrij rond dus ook hier vallen af en toe doden. Nog even dacht een olifant de tuinstoel en de parasol te grazen te moeten nemen maar hij werd snel verder geleid naar het water. Een imposant gezicht waar normaal vele honderden toeristen zijn, maar het is nu laagseizoen dus slechts een handje vol mensen was aanwezig.

We zijn inmiddels zo ontspannen dat we de lonely planet in het vorige internetcafe hebben achtergelaten (lees vergeten). We moeten het nu dus zonder doen, tenzij hij morgen om 7.45 open is.

Morgen gaan we met de trein naar Nuwera eliya, een rit van 68 kilometer en je gokt het al... ja vier uur duurt dat door de theeplantages.

Foto's moeten nog even wachten, deze computer is niet zo heel snel dus die doen we later, had zo mooi kunnen zijn die foto's van die olifanten.

• 21 April 2008 - 17:00

Alethea En Co:

Hoi hoi, G-e-w-e-l-d-i-g!!! Lekker genieten daar. Veeel inderukken De temp. hier in nederland was eindelijk wat beter. LENTE-weer zo'n 20 graden heeeerlijk. (Natuurlijk niks vergeleken waar jullie zijn, maar toch) Hier is alles okay! Tot de volgende mailing!
    Groetjes

• 21 April 2008 - 18:09

Harm:

Leuk om te zien en te lezen over de landen die jullie bezoeken.Onze verre voorouders hebben hier,Sri Lanka, als kolonisten nog kanalen gegraven, of beter gezegd laten graven. Om handel te drijven met de koning van Kandy.
    Over armoede gesproken: Het jaar inkomen gaat vanaf € 400 tot € 2400.
    Laat ik niet vergeten dat jullie op vakantie zijn! Veel plezier en geniet van de treinreis.

• 21 April 2008 - 19:55

Wil:

We volgen het nog steeds al gaat het nu wel erg snel al die impressies. Als ik het lees begin ik al te hyperventileren..komen jullie ook nog een beetje aan relaxen toe of zit dat in een ander deel van de reis?
    In Rijssen alles rustig en voorspelbaar. Kan ook lekker zijn...

Gezond blijven!
    XXX

• 22 April 2008 - 12:20

Cyril:

ach met de mensen hoef je pas medelijden te hebben als het om armoede gaat. De mensen kunnen vaak leven van het geld. Het gemiddelde maandinkomen is inderdaad 120 tot 200 euro maar dat is voor hier voldoende, even afgezien van de rijstprijsstijging. Je moet het vooral in lokaal perspectief blijven zien, anders blijf je hier geld geven.