junglelodge amazonewoud - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Cyril - WaarBenJij.nu junglelodge amazonewoud - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Cyril - WaarBenJij.nu

junglelodge amazonewoud

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

20 November 2011 | Ecuador, Tena

Vanuit Quito is het eerst een uur naar de zuidelijke busterminal, van waaruit de bus naar Tena vertrekt voor onze 5 uur durende reis. Agenten komen ons speciaal waarschuwen niemand te vertrouwen, geen bagage in de rekken te leggen en ook niet bij de voeten. Geruststellende gedachte in de wetenschap dat nog vele bustochten volgen. Ik bestel me slim tussen de nederlanders, ik ga er vanuit dat die me niet nestelen. De bustocht blijkt een fanastisch uitzicht te bieden over de Andes als we een pad van 4200 meter oversteken. Wat een ruig landschap. Ruige zijn ook de films die onderweg worden vertoond met een oorverdovend lawaai, blijkbaar zijn alle ecuadorianen slechthorend.
In Tena lunchen we lokaal met tilapia die heerlijk op de bbq is gestoomd. Nog een half uurtje de jungle in en dan zijn we bij cotacocha Amazon lodge. Een heerlijke plek aan de rivier tussen de bomen, de diversiteit aan planten en vlinders en romantische bamboe huisjes. Om het geheel nog romantischer te maken zijn de huisjes en paden verlicht met olielampen.
In de vochtigheid van de jungle is alles meteen vochtig, het zweet loopt me af; als ik nu niet afval..... Na een werkelijk culinair diner met kip omwikkeld met spek en gevuld met asperges dien we een avond wandeling van een uur. Gewapend met een zaklamp spotten we nog voor we het hotel verlaten de eerste kakkerlakken, mega sprinkhanen, wandelende takken maar ook een tarantula. Leuk al die beesten maar ik hoop dat ze wel buiten mijn huisje blijven. Dit blijkt echter niet het geval dus ik moet eerst met een handdoek een kakkerlak en 2 sprinkhanen verwijderen. No way dat ik die handdoek nog ga gebruiken. Gelukkig blijkt het huisje wel mugproof.

Ik slaap zalig en de volgende ochtend begint met het passen van rubberlaarzen, persoonlijk vond ik het niet zo nodig maar de gids denkt er anders over. Met een boot bezoeken we een dorp met capucijnapen. We varen nog een stuk door en komen uit bij amazonico; een opvang voor wilde dieren midden in de jungle met diverse soorten apen, papegaaien, ocelot, krokodillen en toekans. Mooi om te zien en nog mooier om te weten dat wanneer mogelijk ze worden vrijgelaten. Hierna volgt een track van 90 minuten door de jungle. Berg op, berg af, zwetend, glijdend, glibberend blijkt het een zware track; ineens ben ik heel blij met mijn laarzen.we zien onderweg wolapen en doodshoofdapen.

Na zoveel wandelen tijd voor lunch; de bankjes uit de boot worden op een rivierbank gezet en we eten heerlijk in de zon. Doet me denken aan Borneo; alleen werd daar het eten ook nog live klaargemaakt in bamboe. Als we terugvaren zien we diverse gieren, kolibris, ospreys, ijsvogels, maar vooral veel goudzoekers die hun geluk beproeven. We bekijken dit proces in een dorpje en hoe toevallig, die vrouw vind in de eerste de beste poging meteen 2 splinters goud. We besluiten de dag met een cursus keramiek bakken en drank maken uit casave, die overigens niet te zuipen is. Enorm moe maar voldaan komen we pas in het donker thuis bij de lodge. Opnieuw wachten mijn 2 vrienden en de kakkerlak me trouw op. Tradities moet je in ere houden dus opnieuw verwijder ik ze met zachte hand(doek) uit mn huisje. Het is nu al ongelooflijk hoeveel verschillende kanten we van ecuador hebben mogen zien.