Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Cyril - WaarBenJij.nu Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Cyril - WaarBenJij.nu

Baños

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

22 November 2011 | Ecuador, Baños

Vanuit de jungle is het slechts een 4 uur met de bus naar Baños, een heerlijk rustig plaatsje gelegen op 1800 mtr tussen waanzinnige bergen en nog steeds 25 graden. Deze plaats is eigenlijk bedoeld om uit te rusten maar dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van deze reis. Snel dus alles regelen dat we ons niet gaan vervelen. Bij aankomst in het hotel wordt ons verteld dat er tijdelijk geen water is omdat het lokale zwembad gevuld wordt, hoeveel dagen dit duurt is nog onbekend. Geen enkel teken van zorg uit het hotel over de douche, toilet of was. Gelukkig blijkt het zwembad snel vol en hebben we savonds al weer water.

Het is zondag als we aankomen dus het hele dorp is vol activiteit en in de straten, winkels en parken is het dan ook gezellig. Met joost bezoek ik het museum dat aan de binnenplaats van de kerk is gelegen, maar natuurlijk niet voordat we de heilige maagd hier hebben bewonderd. Het museum, meer een soort rariteitenkabinet, is de dollar entree meer dan waard. Werkelijk het slechtste museum wat we ooit gezien hebben en me moeten dan ook heel hard lachen. Opgezette dieren, die inmiddels door hun poten zijn gezakt of een oog missen, schilderijen die wellicht door de lokale kleuterschool zijn gemaakt maar bovenal het ontbreken van samenhang. Een stapel kleding op elkaar gegooid omdat er geen plek meer was, speelgoed wat schuin de kast staat omdat eenvoudig de kast te klein is of het plaatsen van objecten in andere objecten omdat het qua ruimte beter uitkomt. Alles in het teken van de maagd die blijkbaar zelfs als beeld in staat is geweest om een prijzenkast bij elkaar te winnen. Bij het verlaten van het museum wil de portier ons ook nog graag wat ecuadoriaanse youtubefilmpjes laten zien.

Maandagmorgen hebben we een pickupservice voor het raften. Joost en ik staan netjes te wachten TOT het busje komt. De man naast ons staat ook netjes op iets te wachten; al snel blijkt de pickupservice te bestaan uit het feit dat hij gaat fietsen en wij lopen naar het kantoortje.

Na een uitgebreide veiligheidsinstructie gaan we de river, klasse 4, op. Een fantastisch mooie tocht met mooie hindernissen wacht op ons. Het gaat er behoorlijk wild aan toe en menigmaal lijkt ons bootje om te slaan of overspoeld te worden door water in de vele stroomversnellingen. Gelukkig komen we allemaal veilig thuis. Omdat ik merk dat het toch handig is om wat spaans te spreken doe ik in de middag een cursus spaans. Een op een, ofwel behoorlijk confronterend waar mijn kennis staat. Ik kan gelukkig veel volgen maar praten blijft een drama. Ik ben dan ook blij als de vier uurtjes om zijn en ik weer heerlijk houtje touwtje spaans kan spreken. Zo vraag ik blijkbaar nooit om de rekening cuenta maar altijd om een vijftigcentmuntje cinquenta, vandaar dat niemand me snapt.

Thuis nooit sportief, maar nu ga ik helemaal los. Voor 5 dollar huren we een mountainbike en willen joost en ik fietsen naar Puyo, een stad downhill op 65 km. Dat de stad op 65 km ligt blijft een feit maar dat downhill klopt niet helemaal. De eerste berg op gaat nog maar bij no 5 beginnen de benen op te spelen. Enigszins (lees behoorlijk) onderschat stoppen we na 4 uur fietsen en houden de bus aan die ons en de fietsen in 45 min terug brengt. Het blijkt dat we ruim 35 km hebben afgelegd, als we terugkomen blijken de meesten niet verder te komen dan de waterval op18 km. Het scheelt want morgen morgen we weer op een mountainbike.

vol trots met ons behaalde resultaat fietsen we door Baños, de straten lijken zich te vullen met met mensen die ons voor de laatste meters van deze triomftocht willen toejuichen. Het voelt alsof ik de alpen dhuez heb bedwingen in de tour. Niets blijkt echter minder waar, we blijken midden in de oefenoptocht voor de grote parade van december te zijn aangekomen met tientallen geluidswagens met daarachter honderden dansende kinderen. Toch neem ik het applaus dankbaar in ontvangst terwijl ik langzaam naar het hotel fiets.

De rest van de middag doe ik het maar rustig aan en verken het dorpje op mn fiets, beetje winkelen, in mijn spaans uitleggen dat ik strepsils wil bij de apotheek en 2 broeken gekocht. Terwijl ik dit zit te typen loopt er ineens een grote rat langs, fijn zon avontuurlijke vakantie. Morgen gaan we de hoogte in naar 5000 mtr, een vakantie op niveau?,

  • 23 November 2011 - 18:37

    Esther:

    Geweldig verhaal weer. wat een avonturen! Vooral blijven schrijven, echt leuk om te volgen. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

Ecuador, Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 December 2011

Death Road

27 December 2011

Feliz Navidad

24 December 2011

terug in de tijd

23 December 2011

Salar de Uyuni

20 December 2011

chili als leuk extratje
Cyril

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 160334

Voorgaande reizen:

10 Maart 2019 - 10 Maart 2019

Japan, Filipijnen, Beijing en Noord Korea

16 September 2018 - 14 Oktober 2018

Nepal en Abu Dhabi

12 Januari 2018 - 08 Februari 2018

Antarctica

03 September 2017 - 11 September 2017

Koningssteden Marokko

07 Juni 2017 - 30 Mei 2017

Korte Zijderoute

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Bali

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Costa Rica

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Dominicaanse republiek

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Kenia

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Brunei, Maleisisch Borneo

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Mexico, Guatamala, Honduras, Belize (Maya route)

15 Januari 2016 - 03 Februari 2016

Uganda

08 Januari 2015 - 11 Februari 2015

Patagonie en Paaseiland

11 Juli 2014 - 23 Juli 2014

IJsland 2014

20 Juni 2013 - 19 Juli 2013

Mongolie en Beijing

03 September 2012 - 07 Oktober 2012

Zuidelijk Afrika

11 November 2011 - 08 Januari 2012

Ecuador, Peru en Bolivia

27 Maart 2008 - 01 Augustus 2008

Wereldreis 2008

22 November 2001 - 22 November 2001

Thailand

Landen bezocht: