nieuw in chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Cyril - WaarBenJij.nu nieuw in chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Cyril - WaarBenJij.nu

nieuw in chiclayo

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

04 December 2011 | Peru, Chiclayo

Het is nog pikkedonker als we om 5 uur in de kou langs de weg staan te wachten op onze bus naar loja. Vanuit daar pakken we de bus naar Piura, een tocht die ons in totaal 13 uur zal kosten mede door een uur ambtelijke molen bij de grens.

Waar ecuador zo mooi groen is, zo snel als de grens met peru is overschreden veranderd het landschap razendsnel. Van groen gaat het naar kurkdroog in de vorm van een woestijnlandschap en de temperatuur stijgt tot boven de 30 graden. Ook de armoede wordt direct zichtbaar. Dit deel tot Lima wordt weinig door toeristen bezocht omdat een grote zandbak is, iets wat ik in ieder geval niet verwacht bij peru.

In Piura zitten in hotel san jorges, dat zich Op papier verkoopt als een hotel met airco, zwembad,roomservice en kluis. De airco, zwembad en roomservice hebben we echter niet kunnen ontdekken, onze hoop is dan ook gevestigd op de kluis want deze stad staat zeker niet bekend als veilig. Op de vraag heeft u een kluis antwoord de receptionist 'wie ik?' Dit antwoord zegt ons genoeg. In veel hotels is er eenvoudigweg geen kluis maar roepen ze dat ze een centrale kluis op kantoor hebben. Hoe deze eruit ziet ondervond ik in riobamba toen ik in de kluis (lees kantoor) mocht zoeken naar mijn eigen envelop die ergens verstopt was. Alle laatjes en schilderijen gehad bleek het in een andere kluis(lees nogsteeds kamer) te liggen.

Gelukkig verlaten we Piura snel, een stad die onveiligheid ademt. Met een luxe dubbeldekker met ligstoelen rijden we in 6 uur door de woestijn naar Chiclayo, een heerlijke stad waar we met hotel central direct aan de plaza de armas zitten. In peru hebben ze de rare gewoonte om de kleinste autos als taxi te nemen er past dan ook eenvoudig weg niet meer dan 2 man per taxi met bagage in de Suzuki alto, die ze gezien de spaanse taal hier geen alto kunnen noemen. Helaas raakt 1 taxi kwijt en voor we het weten is een zoekactie met andere taxis op touw gezet om de missende groepsleden te vinden, leuke kant van een openbaar vervoerreis.

In de middag breng ik een bezoek aan de lokale markt, wat een drukte en aardige mensen. Ze zijn geen toeristen gewend en als man alleen ben je een ware magneet voor de dames. Heel vriendelijk vraagt de een na de ander 'tiene nueva' ik versta alleen nueva en vind het maar raar dat ze me vragen of ik hier nieuw ben. Bij een vers sapjes toch maar eens het woordenboek erbij en de vraag blijkt heel direct te zijn of ik een vaste vriendin heb. Soy solo, is mijn antwoord vanaf nu. Dit blijkt echter een nog groter effect en voor ik het weet wordt ik half aangerand door 4 vrouwen die besloten hebben mijn borsthaar (kennen ze hier niet) te bekijken. De gedachte, ik met aan elke vrouw tien vingers, streelt mijn ego, fijne plek dit. De overige mannelijke groepsleden hebben vergelijkbare verhalen.

Op de markt is ook een heksenmarkt waar ze allerlei kruiden en planten verkopen om als heks het onheil te verdrijven. Je kan er zelfs bokkepoten en slangenbloed kopen.

Om enige incacultuur te snuiven een dagprogramma met een gids, te beginnen in het museum nacional Sican. Een mooi museum dat de geschiedenis tot de incas weergeeft. Als hoogtepunt het koningsmasker van el señor de Sipan. Qua cultuurhistorie vergelijkbaar met het masker van king tutanchamon uit egypte. Hierna bezoeken we de pyramides in parcue bosque pomak. Wat een indrukwekkende sites die je alleen begrijpt na het museum.

Als afsluiter bezoeken we museum tombas reales de Sipan. Ik ben geen museumfreak maar wat is dit een prachtig museum gevuld met de inhoud van 3 tombes van el señores de Sipan. Veel, heel veel goud, maskers, halskettingen, oorbellen en de originele skeletten en stuk voor stuk mooi uitgelicht. In een sneltreinvaart neemt de gids ons in ruim 2,5 uur door het museum en dan nog heb je echt alles in hoog tempo gezien. Omdat hij hier vroeger heeft gewerkt blijft het museum speciaal een uurtje langer open, dat zou in Nederland nooit gebeuren. Het geeft in ieder geval een goede eerste indruk van de cultuur. Qua landschap is het nog vooral zand, maar qua cultuur is het nu al echt fantastisch, 2 musea die de moeite waard waren.

• 05 December 2011 - 12:06

Broer:

Hey. Nog lekkere wijven daar of is het armoe troef.

• 06 December 2011 - 07:18

Armand:

De gedachte, ik met aan elke vrouw tien vingers, streelt mijn ego????? Of aan elke vinger 10 vrouwen??? Hier in nederland hebben (de meeste) vrouwen (tenminste) ook 10 vingers dus om daarvoor naar Peru te reizen....hmmm. hehe. Geweldige verhalen om te lezen. Wordt tijd voor een boek ;-). Geniet van je reis!

• 07 December 2011 - 23:20

Cyril:

Helaas heeft Joran onze reputatie hier fors verkloot, je kan beter roepen dat je een andere nationaliteit hebt dan de Nederlandse bij de dames.