Okovanga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Cyril - WaarBenJij.nu Okovanga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Cyril - WaarBenJij.nu

Okovanga delta

Blijf op de hoogte en volg Cyril

23 September 2012 | Botswana, Maun

Ietwat verward zitten we om elf uur in ons bushcamp op een eiland midden in de okovanga delta. Ons volgende onderdeel is pas om vier uur, wat moeten me in hemelsnaam doen? De campsite is namelijk niets anders dan een paar bomen voor de schaduw en onze tenten en slaapspullen die we hebben meegenomen, geen elektra geen niks en zelfs het toilet moeten we zelf graven.

Het kost wat moeite om hier te komen, eerst een saaie rit van casane naar Maun die ruim 10 uur kost door een droog en saai landschap. Gelukkig bieden een paar struisvogels, een kudde zeldzame sabels en een dood kalf dat wordt bezocht door gieren nog wat afleiding. Vanuit de campsite in Maun is het anderhalf uur met een truck naar het polerstation waar wij en onze bagage overstappen in een mokoro. Een houten kano boot voor 2 personen met een soort gondelier ' poler' achterop die je met een stok door het water en rietvelden voort beweegt. Een tocht van bijna 2 uur in het heerlijke zonnetje, koele water en de stilte, je valt er bijna van in slaap maar je wil ook niks missen. Botswana is zeer ecologisch verantwoord bezig dus een deel van de mokoro-vloot is vervangen door kunststof in plaats van hout, de levensduur van een houten is 2 jaar maar moet honderd jaar groeien.

We genieten van de schaduw, het is ruim 38 graden, leren zelf om te polen, zwemmen in de okovanga en komen tot rust voor het eerst deze vakantie, even wennen geen druk dagschema. Einde van de middag doen we een wandeling over het eiland en helaas zien we niet veel wildlife we kunnen dus rustig slapen is onze gedachte.

De volgende morgen vertrekken we vroeg met de boot naar een ander eiland waar we onze oude groep opnieuw tegenkomen. Na 5 keer afscheid nemen ben ik er inmiddels klaar mee maar sommigen blijken opnieuw tot tranen geroerd. We zien zebra's wrattenzwijnen en nog wat klein spul waarna we ons verder vermaken met niks doen en dat gaat inmiddels een stuk beter. We zwemmen nog wat, overigens niet geheel zonder gevaar, want er leven hier veel krokodillen en nijlpaarden. Het voelt in ieder geval verkoelend en verfrissend bij afwezigheid van de douche.

We maken nog een mooie sunsetcruise met de mokoro en zien nijlpaarden, krokodillen en een dode olifant. Na ons diner voeren de 10 polers (op 14 reizigers) een zang en dansshow op bij het kampvuur. Het is niet toegestaan om meer dan tien meter uit het kamp te gaan zonder poler of tentmate, dus ook het toilet is een danger zone. Gezien de hoeveelheid wild op dit eiland denken wij daar anders over en we lopen dus alleen naar het toilet met ons zaklampje. Achteraf gezien niet helemaal verstandig als we de volgende morgen op 100 meter van het kamp verse leeuwesporen vinden. We zien nog een kudde zebra's, wrattenzwijnen en een kudde olifanten op ons eiland. Na het ontbijt is het tijd om het kamp af te breken en de lange weg terug naar Maun te hervatten.

Met 5 man hebben we een cesna gehuurd om over de delta te vliegen. Een fantastische ervaring om het landschap te zien en het wildlife van boven te zien, uiteraard de bekende nijlpaarden, antilope,olifanten maar we zijn opeens getuige van een heuse jacht. Alsof we in onze eigen national geograpic zitten zien we 4 leeuwen 2 giraffen achtervolgen, deze zetten het logischerwijs op een lopen maar de leeuwen weten een van de twee neer te halen en te doden, wat een unieke ervaring om dit te mogen zien. De piloot vliegt speciaal voor ons enkele rondes zodat we het goed kunnen volgen. Zelfs de piloot is zo onder de indruk dat hij rustig 2 minuten de foto's kijkt zonder op de weg te letten, of dat nou handig en veilig is? Door de vlucht is de okovanga zeker een hoogtepunt van de reis waarmee er al weer een einde komt aan Botswana. Een mooi land vol natuur maar wel op een slimme wijze zodat je het gevoel hebt er helemaal alleen van te genieten, op naar Namibië !!

• 28 September 2012 - 10:02

Agnes Taubert:

Hallo Cyril,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, fijne dag en tot 8 oktober.

Agnes