Gobi woestijn - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Cyril - WaarBenJij.nu Gobi woestijn - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Cyril - WaarBenJij.nu

Gobi woestijn

Blijf op de hoogte en volg Cyril

07 Juli 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

We laten de bewoonde wereld, voor zover je daar van kan spreken achter ons voor we een kleine week de Gobi (30% van mongolie) in trekken. De laatste boodschappen doen we in Arvaikheer waar we ook weer wat asfalt zien. Mongolië kent slechts 2000 km asfalt waarvan ruim de helft in de hoofdstad. Wel grappig, rijles kost hier 3 maand, even doorvragen blijkt het 3 lessen, een voor theorie, een voor rijervaring en een voor rijden in de stad.

De mensen in de stad maken een verzorgde indruk, nette vlotte kleding, goede gebitten, nette auto's. Daarmee zie je ook meteen dat de cultuur aan het veranderen is. De traditionele kleding wordt alleen gedragen door ouderen, het paard is al vaak vervangen door een motor en kinderen gaan studeren en kiezen voor een baan ipv het nomadenbestaan.

Voor we de woestijn in trekken stoppen we nog op 'secret of ongi' ger-camping in Ongiin Khiid. Een plek waar we ons alles behalve thuis voelen, we rijden de parkeerplaats nog niet op en er is een leger aan personeel in oranje uniform om onze koffer te dragen. Een massageruimte, sauna, ongezellige eetzaal met veel oude Duitsers en Fransen die in luxe reizen maakt het compleet. Hoogtepunt is dan wel de super douche waar we Savonds en sochtends dan maar gebruik van maken. Raar, je voelt je niet vies na 3 dagen niet wassen maar als je na het douchen je witte handdoek bekijkt is hij toch zwart van het vuil, hoezo schoon? Voor de luxe reiziger is dit een dagje naar de rand van de Gobi en dan weer snel terug naar de hoofdstad, wij gaan echter dwars door het noordelijke deel van de Gobi. Bij ons vertrek staat hetzelfde legertje in oranje ons netjes in gelid uit te zwaaien, net getrainde aapjes.

Het landschap verandert razendsnel, van glooiingen naar plat, van geit naar kameel en gazelle, van groen naar rood, van levend naar dor, van zand naar kiezel, fatamorgana's, van zandduin tot bergen en alles wat er tussen zit. Opmerkelijk hoeveel verschillende gezichten een woestijn kan aannemen maar vooral nooit kloppend is met het plaatje van die zandbak zoals je vroeger hebt geleerd. Er loopt zelfs een rivier doorheen. Ook de temperaturen lopen inmiddels op tot boven de 35 graden door de brandende zon en doordat er nergens in dit land een boom te vinden is, is schaduw nergens voor handen.

Onze eerste kampplaats is bij Bayanzag, daar waar dinosaurussen en dinosaurus-eieren zijn gevonden, waarschijnlijk zijn ze levend begraven toen een zandduin op ze viel. Dachten we nog onder de sterrenhemel te kunnen slapen is er ineens een mega zandstorm op komst, lekker drie dagen knarsen en zand in de gekste hoekjes van je tas.

De metershoge zandduinen die ineens bij Khongoryn Els opdoemen zijn uiteraard bedoeld om te beklimmen maar niet voordat we een rondje op een kameel hebben gereden en een glas gefermenteerde kamelenmelk hebben gedronken. Een hoog ponypark slagharen gehalte maar toch een leuke ervaring. Als beloning wacht ons een fantastische zonsondergang in ons gerkamp. Mocht iemand denken dat slapen in een gerkamp voelt als luxe tov de tent zit je verkeerd. Een gerkamp bevat meer toeristen en dus niet het gevoel dat het land voor jezelf is, je voeten steken door de spijlen van het bed, een douche is er lang niet altijd en het toilet is iets wat op een houten huisje lijkt, boven een diep gat in de grond met 2 plankjes voor je voeten met een oneindige stank en bijbehorende vliegen. In de tent heb je privacy, een nette toilettent zonder vliegen en het idee dat je alleen op de wereld bent.

We bezoeken de ijskloof Yoliin Am waar we in kamperen. Deze plek in de woestijn is zo koel dat hier tot begin juni ijs te vinden is, helaas nu gesmolten maar wel een lekker koel stroompje om eindelijk een echt koude cola te drinken. Dat genot wordt snel minder als er een zandstorm komt die zich letterlijk een weg baant door de kloof, waarmee ook de lange broek en vest weer uit de tas moeten, scheelt ineens 20 graden met gisteren. We maken een fantastische wandeling van ca 20 km door en bij de kloof waarbij de zwarte- en lammergieren boven ons hoofd zweven op zoek naar die gezellige grote hamsters die hier met honderden leven.

Na deze kloof is het heerlijk genieten in ons gerkamp, na 4 dagen weer een douche en zelfs een warme. Een heerlijke plek is de Gobi-mirage om te verblijven midden op de zachtgele steppe met uitzicht op het gebergte. Als ook de wind komt opzetten tijd voor m'n vlieger, uiteindelijk blijkt het een zandstorm maar de wind is zo super dat ik me zelfs daar niet door laat afleiden, vliegeren op de steppe in een zandstorm tussen de gers, hoeveel mensen zouden dat kunnen zeggen?

• 08 Juli 2013 - 11:30

Anna:

Zwáár jaloers ben ik!! ;-)
    Zo te lezen geniet je niet met mate! Ga zo door!
    Groet, Anna