Overval op onze taxi? - Reisverslag uit Nazca, Peru van Cyril - WaarBenJij.nu Overval op onze taxi? - Reisverslag uit Nazca, Peru van Cyril - WaarBenJij.nu

Overval op onze taxi?

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

12 December 2011 | Peru, Nazca

In Ica hebben we nog een halve dag om het dorp te verkennen, maar er is werkelijk niets te doen. Echt veilig komt het ook niet over, maar daarover later meer.

Vanuit Ica is het gelukkig maar 2 uur met de bus naar Nazca. Vanuit de busterminal nemen we een taxi naar ons hotel. De reisleider wijst ons er op dat het aan de panamerican is gelegen bij kmpaal 444. De taxi van Els en mij neemt echter direct in het dorp een afslag de sloppenwijken in. Asfalt is er niet en er liggen zoveel kuilen dat je beter kan spreken over de bulten in de weg. Tergend langzaam rijden we dan ook verder het stof in door de wijk die bestaat uit huizen van 4 bamboematjes, de armoede is meer dan duidelijk. Hoe verder we door rijden, hoe meer we het gevoel hebben dat we zodadelijk zonder bagage en geld ergens in het niks achterblijven. Gelukkig doemt na anderhalve kilometer dan toch een bord op van ons hotel, pfff no way dat we lopend naar de stad gaan.

In de avond bezoeken we een voorlichting in het planetarium over de Nazca-lijnen. De gids doet het voorkomen alsof we een unieke ervaring hebben en ook de kamer van Maria Reiche mogen bezoeken die hier 40 jaar van haar leven aan het onderzoek heeft gewerkt. Dagelijkse kost als je het mij vraagt en sterker nog gezien de nieuwe tv wordt hij in geval van nood ook gewoon verhuurd.

Maria heeft geconstateerd dat er een relatie zou bestaan tussen de lijnen en het planetarium. Nou is dat niet zo heel moeilijk, ze hebben zoveel lijnen dat er altijd wel ergens een lijn naar toe gaat. De figuren intrigeren mij meer, hoe kom je op het idee om een figuur op de grond te tekenen zonder dat je zelf ooit van boven het figuur van boven zal zien. Daarbij zijn de vormen zo zuiver dat er enige vorm van voorbereiding moet zijn geweest. Het geheel is ca 2000 jaar oud en is in 800 jaar aangelegd door de stenen te verwijderen van de paden, een hell of a job zeg ik dan zeker bij die hitte. Er moet dus wel een goed verhaal zijn geweest om mensen te overtuigen dat er enig nut was om dit te doen.

Na een hapje eten in de stad willen we met de taxi terug naar ons hotel. Moet je toch niet denken dat er een taxi naar toe wil gaan. De weg is slecht, gevaarlijk, onveilig, ik wil niet alleen zijn argumenten waarop ze zonder de prijs te noemen al doorrijden, dat beloofd wat. Uiteindelijk weten we 3 taxis te vinden die alleen in colone door onze sloppenwijk naar het hotel willen.

De volgende ochtend vroeg op voor een vlucht over de lijnen, wat een indrukwekkend geheel, wat een precisie. We zien diverse figuren maar ook de duizenden rechte lijnen die oneindig lijken en driehoeksvlakken, wat een werk moet dit zijn. Om het van de grond te bekijken gaan we hierna met de bus naar de Mirador. Vanaf hier lopen we nog even naar de volgende berg met natuurlijk uitzicht punt, waarom lijken bergen altijd dichterbij? We lopen dus in de bloedhitte anderhalve kilometer, blij dat ik geen lijn hoef te trekken hier.

Zo gauw als we in het hotel zijn gaan we naar de begraafplaats Chauchilla. De rit hier naar toe is al een dodenrit, onze chauffeur is of blind of dronken. Als de ramen dan ook nog beslaan dwingen we hem tot stoppen en gaan we eerst zelf maar de ramen schoonmaken, hmmm hoe veilig zijn we hier?

De begraafplaats is fantastisch. Een mummy of 20 zijn tentoongesteld in de open vlakte en zijn ca 2000 jaar oud maar nog met de originele haren en kleren, heel vreemde macabere gewaarwording.

Tot slot bezoeken we nog een keramiekshop en goudwinbedrijfje. Als we bij de laatste buiten komen blijkt de bus er vandoor met onze spullen en dat terwijl we over 2 uur de nachtbus moeten pakken. Terwijl wij in colone naar het hotel gaan met taxis gaat onze reisleider achter de spullen aan, de chauffeur blijkt doodleuk thuis op de bank te zitten en voelde zich in de zeik genomen door onze opmerkingen over zijn rijgedrag.

Met de nachtbus van tien uur verlaten we Nazca voor een lange rit naar Arequipa van tien uur. Gelukkig kunnen de stoelen ver plat en dus slaap ik bijna de hele weg, zouden ze in het vliegtuig ook moeten hebben deze stoelen.

• 13 December 2011 - 11:58

Esther:

Jeetje, wat een belevenissen weer! En wat een verhaal over die buschauffeur, hahahaha.. Ik zie ´t voor me!