Tokyo - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cyril - WaarBenJij.nu Tokyo - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cyril - WaarBenJij.nu

Tokyo

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

24 Maart 2019 | Nepal, Kathmandu

Japan stond al een paar jaar op mijn lijstje maar nog niet voldoende hoog om te onderzoeken. Door mijn reis naar Noord Korea wilde ik vooorafgaand nog wat reizen. Nog nooit zo getwijfeld over welke reis het moest worden; de lancering van de spaceshuttle in Kazachstan, zuidelijk India, Bhutan, Laos Cambodja, van alles kwam langs maar voelde niet goed, en dan ineens kijk je ouderwets op de wereldkaart en is het helder: Japan!!

We landen op Narita-Airport. Een nacht gemist, helaas niet geslapen aan boord. Ik heb een openbaar vervoerreis geboekt, helaas dus ook geen bus die ons naar het hotel brengt maar we beginnen direct met treinen. Cursus OV, met aanschaf van de Suica pas en opladen ervan. Met volledige bepakking inclusief overstappen dwars door de drukke stad naar Gotanda station, daar waar ons hotel MystaysGotandaStation ligt. Helaas verliezen 2 groepsleden hun portemonnee en volledige bagage in de metro, maar dit land is zo veilig dat de kans groot is dat je het terugkrijgt en inderdaad zelfde middag alles weer af te halen.

Ijzeren discipline, eerlijkheid, beleefdheid perfectionisme en punctualiteit zijn wel de eerste woorden die volgens mij een Japanner typeren. Dat laatste begint al bij de incheck, stipt om drie uur en ook geen seconde eerder. Niet voor niets dat de vertraging van de trein in dit land in seconden per jaar wordt uitgedrukt. En om dat te minimaliseren netjes iedereen in een lijntje in de afgebakende vakken op de metro- en treinstations. En schoon dat de stad en metro is, brandschoon, geen vuiltje te zien of iemand die er maar aan denkt wat weg te gooien. De vloer op de luchthaven werd met 2 doekjes op de knieeen schoongemaakt, niks met een grote schrobmachine, beetje vuil en er komt een mevrouw met een rugstofzuiger het perron stofzuigen. Nergens op straat prullenbakken, maar ook nergens rommel. Het lijkt wel op Singapore. Ook op de kamer voeren ze dit door, elke dag wordt alles in met dezelfde perfectie klaar gezet zoals het hoort, slofjes klaar bij de slaapkamerdeur en pyjama klaar op bed.

Combineer dat met een robot voor al je vragen bij de receptie en de vele knopjes voor het toilet, watergeluiden terwijl je plast, volume instellen, temperatuur van de bril regelen. Bidetfunctie voor en achter regelbaar. Alles even proberen.

Heftig en veel, dat is mijn eerste reactie op Tokyo. Wat een drukte, wat een mensen, wat een schreeuwerige reclames en overal geluid, muziek en belletjes. Een stad die op die manker wel een verpletterende eerste indruk maakt bij aankomst. Maar ook een uiterst vriendelijke en veilige stad. Als toerist vinden ze ons maar onbeschoft, niet netjes gekleed, luid praten, geen nette rijtjes etc etc. Een Japanner lijkt altijd in het protocol te blijven, praat of belt niet in trein en altijd strak in pak gekleed. Zo anders worden ze met een slok alcohol op, ze missen een gen om het af te breken en dan worden ze dus heel luidruchtig en feestelijk na 1 glaasje. Goedkoop land om dronken te worden dus.

Uit eten is een leuke uitdaging. Vaak kleine tafels voor maximaal 4 personen, afgescheiden van andere tafels door kleine kamertjes, kamerscherm, rolgordijntjes en dergelijke. En een menukaart gelukkig met veel plaatjes, soms blijft het raden wat je gaat eten. Sushi eten ze hier in tegenstelling tot wat je verwacht bijna niet.

Tonijn is er genoeg, we bezoeken dan ook de visafslag. Heerlijk vroege wekken want vijf uur moeten we er zijn. Van achter het raam zie je de veiling van tonijn, verse vis gaat voor ca 4000 yen (32 euro) de kilo en diepvries boor 4500 de kilo over de toonbank. Als je ziet hoeveel hier ligt en bedenkt dat dit dagelijks gebeurd besef je wat de impact is op de tonijn. Een handelaar legt ons uit hoe hij de kwaliteit bepaald met zijn hamertje en zaklamp. De gekweekte tonijn is veel minder populair.

Een bezoek aan de wijk Harajuku mag natuurlijk ook niet ontbreken, de straat waar alle kleurige meisjes rondlopen in hun bizarre outfit, wat een tegenstelling met Ginza waar de designerwinkels zitten en je ineens Porsches ziet rijden en modepopjes ziet lopen.

Tokyo is een stad waar je veel dagen zou kunnen vertoeven. Heerlijke stad met veel groene parken einde eerste bloeiende kersenbloesem, het feit dat de lente er is. Mensen duiken dan ook de parken in om te genieten van het mooie weer en buiten te zijn. Vaak leven ze met hun gezin op een ruimte van ca 20 m2 zonder een buiten. Onze hotelkamer is al bijna groter, laat staan dat je zo moet leven. Veel van deze parken zijn overigens oude Amerikaanse legerbasissen, wat weinig mensen weten is dat Japan na de oorlog nog een tijdje bezet is geweest door de Amerikanen.

De Amerikanen die ook besloten dat de goddelijke status van de keizer bij wet afgenomen werd. Tijd dus om de keizerlijke tuinen te bezoeken, maar we zien hem zelf niet. Vast aan het voorbereiden op zijn pensioen over een maand.

Naast parken natuurlijk ook voldoende tempels om te bezoeken. Uiteraard mogen tempels als de Meiji schrine in het gezellige Yoyogipark en de Sensojitempels niet ontbreken. Mooie tempels en kleurrijke poorten. Bij de tempels vindt je leuke winkels waar je geluk kan kopen in mooie zakjes. Voor alles is wel iets, van geluk voor studie, relatie, vinden van partner, auto-ongeluk voorkomen etc etc. Je kan ook je wens op houten bordjes schrijven en ophangen of een gelukshoroscoop kopen door een nummer uit een bus te trekken.

Normaal ben ik niet zo’n stedenmens maar Tokyo maakt hier toch een positieve uitzondering op. Een heerlijke stad om te verdwalen met enorme tegenstellingen. Grote wolkenkrabbers tussen groene parken, de oneindige drukte, het lawaai. Maar het is vooral het georganiseerde en gestructureerde leven wat opvalt. Van deze grote drukte zullen we nu zelf de grote tegenstelling gaan opzoeken door het contrast met het rustige platteland op te zoeken.

• 25 Maart 2019 - 05:37

Els:

Interessant verslag Cyril! En heel leuk dat ik met je mee mag reizen.
    Het wordt zeker (alweer) een reis om never nooit te vergeten. Genieten dus en veel plezier!

• 25 Maart 2019 - 09:36

Agnes:

Leuk om je weer terug te zien (lezen) Heel veel groetjes en enjoy. Laatst heel leuk met Teije geluncht, dus ben weer een beetje bij.