Gweru - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Cyril - WaarBenJij.nu Gweru - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Cyril - WaarBenJij.nu

Gweru

Blijf op de hoogte en volg Cyril

15 September 2012 | Zimbabwe, Gweru

Vanuit Masvingo rijden we nar Gweru een relatief korte rit die veel tijd kost. Veel bobbels in de weg, overstekende geiten en roadblocks. Dat laatste zijn ze hier erg goed in de eigen zakken nog wat extra te vullen onder het motto van wat dan ook, wij noemen het local payment.

In Gweru slapen we in het Antelope park. Dit park is mega groot en vol wildlife maar vooral bedoeld als breedingprogram voor leeuwen. de leeuw wordt blijkbaar met uitsterven bedreigt en deze mensen hebben een systeem bedacht om dat tegen te gaan in 4 stappen:

stap 1, lioncubs worden verwijderd bij de ouders en komen in contact met mensen, waardoor ze hier meer aan gewend raken door ze onder andere te leren jagen e.d. maar dan vanuit een natuurlijke manier
stap 2 de volwassenleeuwen worden uitgezet in een groot gebied waar ze zichzelf moeten onderhouden, als voer wordt er af en toe een kudde zebras naar binnen gezet.
stap 3 de kinderen van deze leeuwen hebben nog nooit contact gehad met mensen en kunnen dus als wilde leeuwen in stage 2 worden beschouwd.Deze worden uitgezet in een nog groter park (nog te bouwen in Burindi) waar dan ook natuurlijk vijanden als hyena en ander wild als buffels e.d. aanwezig zijn.
stap 4 is het uitzetten in het wild

Het is een fantastische camping met het gebrul van leeuwen op de achtergrond, 4 olifanten op de oever aan de overkant, bavianen en krokodillen in de rivier. Ik zet mijn tent op met riverview, die krokodil zal toch wel snappen dat ik niet echt een smakelijk hapje zal zijn? In de avond komt er nog een 'bushbaby' door de bomen wandelen. Ik moet het nederlandse woord er nog maar eens voor opzoeken.

Ik slaap inmiddels nog steeds 4/5 uur per nacht en dat we de volgende dag op 6 uur verzamelen is dan ook geen punt. Ik ga op onderzoeksexpeditie naar stage 2. Het is bedoeld als research om te kijken wat ze doen dus geen fotoexcursie. Binnen 5 minuten treffen we het mannetjes leeuw luierend aan. Daarna hebben we extreem geluk en zijn de 6 leeuwinnen en 4 jongen op jacht op een zebra. Ongeveer een uur volgen we ademloos hoe ze zich langzaam verdelen en letterlijk sluipend over de grond richting de zebra bewegen. Het is nu wachten op het juiste moment, maar helaas door het draaien van de wind weten ze te ontkomen. gelukkig is er nog een ongelukkige impala die recht de hinderlaag inloopt maar de leeuwen laten het voor wat het is. We blijven dan ook heerlijk een uur kijken hoe ze liggen te luieren, wat een mooi iets dat je zolang kan kijken naar een luierend beest zonder een minuut verveeld te raken. Voor mij persoonlijk echt een hoogtepunt en wellicht wel de beste excursie uit mijn leven.

In de middag doen we de lionfeeding, dit is op een heel andere wijze weer heel indrukwekkend. We worden naar een hek gebracht waar grote stukken vlees liggen. Op een teken worden de hekken geopend en komen er 5 grote mannetjesleeuwen letterlijk brullend en snuivend op het hek afgestormd. Ongekend hoe snel ze vanuit stilstand bij het hek zijn en wij mogen daar letterlijk tegen aan staan. Brullend bewaken ze hun vlees, toch een moment om je schrikreactie te testen. Gelukkig doen we 2 runs dus is er voldoende tijd voor mooie fotos, hoewel het knap is dat zelfs de sportstand dit niet kan trekken. Ook dit is een ervaring die je volgens mij nergens anders meer gaat meemaken.

De volgende morgen moet ik opnieuw vroeg op dit maal om de 2 leeuwinnen van 18 maanden uit te laten. Alsof je een hond uitlaat. Je krijgt een stok mee om hem op afstand te houden en thats it. Oh ja en een korte uitleg, Raak niet in paniek, niet schreeuwen, rennen, vallen. Oh ja en dat geldt ook voor als hij per ongeluk tegen je aan mocht springen. Alsof een golden retreiver met volle snelheid tegen je aanspringt en je mag ff niet schrikken, lijkt mij heel tegenstrijdig

In de middag kijk ik nog hoe de leeuwinnen worden gevoerd maar dit is minder interessant dan de mannetjes leeuwen. Al met al 2 beste dagen ik denk ever, wat een indrukwekkende ervaring en waar op de wereld kan je dit doen.

stap 4

• 17 September 2012 - 09:04

Dian:

Wow, echt een super ervaring lijkt mij dit allemaal! En leuk dat je dit met de achterblijvers deelt! Echt leuk om te lezen wat jij zoveel kilometers verder allemaal meemaakt! En het scheelt ook wel weer dat je zo leuk de dingen kan beschrijven, dat maakt het extra leuk om je verhalen te volgen!