Taro, Elephant safari lodge - Reisverslag uit Pulau Aer, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu Taro, Elephant safari lodge - Reisverslag uit Pulau Aer, Indonesië van Cyril - WaarBenJij.nu

Taro, Elephant safari lodge

Blijf op de hoogte en volg Cyril

01 September 2016 | Indonesië, Pulau Aer

ONGELOOFLIJK, wat een fantastische en unieke ervaring in Taro, Elephant safari Lodge. Wij reizen gemiddeld gemiddeld genomen in eenvoudige 2 sterren budget-accomodaties. Eenvoudig, prima en niet te veel toeters en bellen, maar dit is 5 sterren, luxe en weelde. Even omschakelen dus. Alleen het vervoer er naar toe regelen is al een uitdaging. Op de straten van Ubud genoeg mensen die taxi aanbieden maar dan vooral dagtrips. Het olifantpark kennen ze allemaal, ze vinden het allemaal prachtig maar drop of en volgende dag weer oppikken hebben ze blijkbaar nog nooit meegemaakt.

Agnes kiest een 21 jarige chauffeur met een leuke lach. Trots op zijn auto van de baas met knaloranje hemel, een subwoofer die hij graag laat zien en horen. Helemaal luxe met schermpjes achterin waarin we popmuziek op dvd te zien krijgen. Zo leert hij Engels verteld hij ons, naast zijn enthousiaste verhalen over uitgaan en het zoeken naar een leuk meisje om mee te gaan trouwen. Ook zijn hele werkschema, maanduitgaven, inkomsten legt hij aan ons uit. Een interessante rit die ons weinig vragen kost. De dvd heeft zoveel krassen dat hij hem eerst moet schoonmaken. Ik vraag mij werkelijk af of dat nog enige zin heeft met deze bekraste dvd maar hij smeert een mega hoeveelheid crème op en even smeren en met een glimlach toont hij zijn nieuwste clips. Fascinerend, heb ik toch anders geleerd in mijn Music Store tijd.

Het hotel heeft een wall of fame en we mogen ons scharen onder grootheden als Edwin vd Sar, ,Jodie Foster, Julia Roberts, David Beckham met Victoria , diverse grote voetballers, koningen. En natuurlijk niet te vergeten mijn grote illusionist David Copperfield, Claudia Schiffer en de bekende Nederlandse tv-sterren Danny de Munck & Jenny. Wie zou zo'n wall bepalen en samenstellen? En wie maakt Danny tot een bekende tv-ster. In ieder geval als de groten der aarden er komen moeten we wel goed zitten.

We hebben natuurlijk niet de hoofdprijs betaald voor dit prachtige verblijf, maar een early bird package, dat een goede investering zal blijken. We blijven immer Nederlanders. De luxe en compleetheid van het pakket begint al bij de incheck. We worden ontvangen met een soort cocktail, koude doekjes en we krijgen onze persoonlijke itinerary. Het blijkt een vol programma, we zijn zelfs zo druk dat we onze chauffeur bellen ons later op te halen de volgende dag. Alles blijkt inclusief en we hebben zelfs tweemaal een olifant die ons als taxi bij het huisje komt ophalen. Dat hadden we nooit verwacht. Service is net meer dan dan de klant verwacht.

Onze mega ruime kamer is echt enorm en aan alles is gedacht, een goed gevulde fruitschaal met bijzondere vruchten als slangenfruit, tot een extra scheerset, geurolie, een handdoek gevouwen als olifant, boeken over olifanten, badjassen. Werkelijk niets ontbreekt. We willen beginnen met het zwembad maar komen hier uiteindelijk niet eens aan toe. We lopen door het werkelijk fantastische park en komen uit bij de grote wasbak. Hier zwemmen drie olifanten luid toeterend en spelend rond in een vieze bak met groen water. Een man heeft de taak om met een bamboestok met een mandje alle olifanten drollen eruit te vissen. We gaan op een bankje zitten genieten.

We zien de olifanten, het park heeft 31 Sumatraanse olifanten, aan ons voorbij trekken met de mahout en gasten in een bakje op de rug. Heerlijk het groene water in voor de foto. Wij bekijken de middagshow van de olifanten. Een korte show waarin ze laten zien wat een olifant allemaal kan leren. En uiteraard wordt het publiek nat gespoten met de slurf.

Je kan de hele dag olifanten aaien en eten geven. Gratis sugarcane en het lekkere fruit betaald. Je ziet de olifant duidelijk voorkeur hebben, zodra er fruit in de buurt komt willen ze geen sugarcane meer. Je mag het in de slurf stoppen maar ook in zijn bek. Grappig hoe sommige stukken worden afgewezen, sommige worden geparkeerd tussen slurf en slagtanden of eerst met de slurf al worden gepeld of geknakt. Een activiteit waar we uren van genieten.

Maar er blijkt meer.... De olifanten kunnen kunstjes en moeten dit leren. We moeten dus als trainingsobject op de foto. Een olifant komt uit het waterbassin zodat we op z'n knie kunnen zitten of aaien. Dan komen de trucjes waarbij ze hun slurf om je heen doen, op je hoofd leggen, omhoog houden of een bloemenkrans bij je omhangen. We zijn een gewillig slachtoffer en de camera's klikken eindeloos. Wat is het heerlijk dat we hier mogen slapen. Geen haast en we kunnen net zo lang genieten als we willen.

We lopen terug maar ons huisje voor een heerlijke douche en genieten van deze unieke plek. De telefoon gaat, de taxi belt dat de olifant over tien minuten bij ons huisje zal zijn. Ieder huisje is hoog, omdat deze allemaal voorzien zijn van een olifant-opstapbalkon. We staan natuurlijk netjes op tijd klaar als de olifant onze straat in komt rijden. We stappen in het bakje en worden naar het diner gereden. Het diner is in de openlucht op de plek waar we smiddags nog olifanten stonden de knuffelen. Romantische witte tafels met witte stoelen met kaarslicht tussen de palmbomen met uitzicht op de geparkeerde olifanten; dit ga je nooit meer meemaken.

Voor het diner krijgen we nog een keer de show te zien. Grappig hoe de gasten van vanmiddag alvast wegrennen op het moment dat het nat spuiten komt. Het hotel legt uit dat ze dat alleen overdag doen en niet met de mooie kleren die sommige aanhebben. Wij gewoon lekker onze gewone kleding, meer zit ook niet in de backpack. Het diner is echt heerlijk en de ambiance is super. Om dat te vieren heb ik wel drie toetjes verdiend vond ik zelf. Wel jammer dat de taxi niet terug gast en we terug door het mooie park moeten lopen. Onze hotelkamer blijkt een metamorfose te zijn doorgaan. Hij is inmiddels nachtklaar gemaakt, het bed is open geslagen, de badslippers zijn klaar gezet en er staat een nieuw fruithapje op ons te wachten.

De volgende ochtend is het weer vroeg dag. Strak 7 uur zitten we aan het ontbijt, ontbijt met uitzicht op de olifanten die geparkeerd staan voor de nacht. Elke olifant heeft goede zorg en staat in een eigen cirkel met voer. Waar je ook kijkt staan dus olifanten te knagen, ze eten ook maar 250 kilo per dag.

Na het ontbijt met de olifant is het tijd voor het wassen van de olifant, dit is alleen voor hotelgasten. Gelukkig hoeven we niet alle alle 31 en niet de hele olifant te doen. Het levert in ieder geval een unieke ervaring op als we hem met de tuinslang en borstel wassen terwijl hij staat te knagen.

Nu dachten wij dat dit de activiteit was maar er blijkt er nog een. We mogen doorlopen naar de bekende groene vijver waar je op een olifant zonder bakje met ze mag gaan zwemmen. Samen met de mahout, verzorger, stap je op de olifant op de rand en dan gaat de olifant zwemmen, duiken en trucjes doen. Je moet zo ver mogelijk naar voren, net achter z'n kleine oren en dan je voeten achter z'n oor klemmen. Een raar gevoel blijft het met die ruwe huid en harde haren. De mahout stuurt de olifant met codes en door bijv aan z'n oor te trekken gaat hij onder water. Voor we het weten zitten we dus tot onze kin in het vieze groene water waarin ik weet niet wat drijft. Soms is de ervaring belangrijker dan de gedachte dus maar even heerlijk genieten van opnieuw een uniek moment. Eenmaal eerder heb ik olifanten mogen wassen in Nepal en ook dat was al een unieke ervaring, niet te vergelijken met deze overigens.

Inmiddels moeten we ons al weer haasten om in het hotel de groene smurrie van ons lijf af te spoelen. Alweer telefoon van de olifantentaxi. We staan weer klaar en daar komen de kolossen onze straat in gewandeld. Ongekend wat een formaat en toch zo geruisloos als ze over de grond lopen. Ditmaal worden we opgehaald voor een wandeling door het bosgedeelte van het park en over het park zelf. Omdat we de eerste gasten zijn is het nog erg rustig. Ook wij gaan opnieuw de groene vijver in voor de foto maar wel zo dat de olifant nat wordt en niet wij.

We blijven nog een paar uur nagenieten aan de rand van de groene vijver voor onze 21-jarige held ons weer zal ophalen. We hadden nog wel uren kunnen blijven, kijken en voeren maar wat bijzonder dit. De meeste mensen komen voor 2 uurtjes maar wij hebben echt 24 uur bij de olifanten mogen doorbrengen en dat is nog steeds tekort. Echt een heel bijzondere ervaring en ken geen plekken op de wereld waar je zoveel, zolang en zo intensief met de dieren mag optrekken. Een herinnering blijft. We zullen wel geen plekje aan de wall of fame hebben verdiend. Maar deze plek gaat zeker in de persoonlijke wall of memories in mijn hoofd.

• 02 September 2016 - 15:05

Alie Bink:

Geweldig toch. We beleven de reis hier thuis haast helemaal mee.
    De apen waren al geweldig, maar wat je beschrijft met de olifanten is mooi om te lezen.
    Wel een vraagje: Is het een natuurpark of wordt de olifant ingezet enkel en alleen voor de toeristen.
    Zelf denk ik het laatste en hopelijk hebben ze dan wel een dierwaardige leven achter de schermen.