Ushuaia - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Cyril - WaarBenJij.nu Ushuaia - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Cyril - WaarBenJij.nu

Ushuaia

Door: Cyril

Blijf op de hoogte en volg Cyril

15 Januari 2018 | Spanje, Madrid

Vrijdagmiddag kom ik dan eindelijk aan in hostal Malvinas in Ushuaia. Ruim 36 uur onderweg geweest. Als ik incheck in de hostel hoor ik vanuit de lobby in net Nederlands roepen: je zit op mijn boot. Een reisgenoot, Nicky, in hetzelfde hostel is altijd fijn. Eerst maar eens een heerlijke warme douche voor we kennismaken.

Er is inmiddels een groepsapp voor reizigers waar steeds meer mensen in zitten. Sherman, een Amerikaan blijkt ook al in de stad. Even snel wat informatie ophalen bij de tourist information en dan eten we samen bij Volver, een visrestaurant met ook King Crab op de kaart. Geld wisselen is helaas op de zwarte markt, dat vorige keer zo aantrekkelijk was, is inmiddels verboden. Gelukkig zijn er nog wel mensen die een betere koers geven voor contant geld dus daar zit de winst. Natuurlijk bezoeken we nog even het bord Fin del mundo en zien dat de Bark Europa inmiddels aan de pier ligt. Hoe klein lijkt die tussen al die immense andere cruise en Antartica-schepen. Regelmatig hoor je dan ook driemaal de scheepstoeter om aan te geven dat ze gaan vertrekken.

Bij mijn aankomst was het heerlijk lekker weer met een graad of 14, de dag ervoor hadden ze zelfs boven de 20 aangetikt. Helaas is het op zaterdag meer regenachtig en een graad of tien. Ik ga samen met Nicky de costeria trail lopen in het NP. Een mooie wandeling van 8 km die ik in mijn vorige reis ook heb gelopen. Tuurlijk mag een bezoek aan de goedlachse breedbesnorde postbeambte niet ontbreken die met z’n Unox muts stickers van zichzelf en stempel ‘I Love Maxima’ in paspoorten zet in het zuidelijkste postkantoortje van de wereld.

Eenmaal terug in het stadje heerst er nog steeds dezelfde relaxte sfeer als toen. Wel ben blij dat ik een hostel in bet centrum heb gevonden en alles nu beter op loopafstand is. Inmiddels zijn meerdere groepsleden aangekomen en dineren we bij een super leuk restaurant Ramos Generales. Een bont gezelschap van nationaliteiten. Als we laat op de avond het restaurant uitlopen is het nog steeds licht, de zon lijkt hier bijna niet onder te gaan, wel een verschil met Nederland.

Zondag zijn de winkels dicht in Ushuaia, eigenlijk is het dan bijna een soort spookstadje. Voorspelling zijn wederom regenachtig en dus ik op een 4x4 excursie met Antartur. En hoe mooi als je contant blijkt te willen betalen ontvang je nog een mega korting; ik loop dus even extra naar de pinautomaat als Hollander. In onze landrover rijden we tot 50 km buiten de stad en gaan dan een normaal onbegaanbaar pad af vol kuilen, poelen en stenen. Nog even door het meer om hem weer schoon te spoelen. En dan sluiten we de dag af met een lunch. Argentijnen eten laat en kunnen rustig om elf uur nog gaan dineren en niet onbelangrijk het zijn echte vleeseters. Ideaal land voor mij. Fantastische mooie grote stukken vlees , mooi bereid, heerlijke kruidensaus erbij en voor de decoratie een heel klein beetje groente. Zo hoort in mijn ogen barbecue te zijn. De groep eet slecht dus ik laat het me meer dan goed smaken maar ook voor mij is het eenvoudig te veel.

Terug in de stad zijn er inmiddels meer crewleden aangekomen. We strijken inmiddels met een 20 man neer in hetzelfde gezellige restaurant. Een mengeling van allerlei nationaliteiten als Duits, Frans, Canadees, Amerikaans, Nederlands, Srilankaans, Spaans en zal vast wel iets vergeten zijn. Alleenreizenden, stellen, vader dochter, maar vooral een jongere leeftijd dan ik dacht. Ben zeker niet de jongste van de groep. Vol trots verteld iedereen hoe hij tot deze reis is gekomen en we met z’n allen die bewuste dag om twaalf uur zaten te boeken. Het grootste deel van de bedden was uitverkocht in 1 dag, de rest op de 2e dag. We mogen dus trots zijn dat we aan boord gaan en dat het ons gelukt wel is om te boeken.

De vibe in de stad is dan ook erg aangenaam. Veel mensen vragen of je al bent geweest of nog moet gaan. En zelfs degene die al geweest zijn zijn echt jaloers als je verteld met welk schip en hoe lang je gaat. De meeste reizen zijn een dag van 12 tot 15 en deze duurt 22 dagen. Iedereen weet ook precies welk schip je bedoeld als je zegt dat je met het zeilschip gaat zeilen. Bevestigd de juiste keuze maar weer.

Vandaag is onze laatste dag in Ushuaia, een dagje beetje chill rondhangen en niks doen. Vanmiddag zullen we dan eindelijk aan boord gaan en het avontuur echt starten. Alles zit weer in de tas, dat is waarmee ik de komende drie weken zal moeten overleven. Ik heb er onwijs veel zin in en ben echt benieuwd wat ons te wachten staat. Ik ga in ieder geval enorm van genieten en zoals een collega van zei: Nooit met mate !!

  • 15 Januari 2018 - 15:27

    Esther :

    Leuk leuk! Benieuwd naar je verhalen de komende tijd.

  • 15 Januari 2018 - 17:56

    Els:

    Inmiddels ben je al op weg. Moet even uitvinden hoe ik de Europa kan volgen, maar dat wil ik zeker gaan doen. Ik weet nu nog niet welke dag de Drake Passage op het programma staat, maar op voorhand wens ik je in ieder geval geen tot weinig lichamelijk ongemak.... XXX

  • 15 Januari 2018 - 18:06

    Bert:

    hi Cyril; klinkt goed allemaal; mooi avontuur!!

  • 15 Januari 2018 - 18:32

    Alie Bink:

    Vannacht al zo'n leuke foto en vandaag richting boot, snap ik uit je verhaal. We gaan de bark Europa volgen. Op tot het volgende verslag en inderdaad volop genieten.

  • 17 Januari 2018 - 15:58

    Folkert:

    Leuk om te lezen. Veel plezier met je avontuur. Ben benieuwd wat je nog meer mee gaat maken.
    Je hebt in iedergeval nog een hele reis voor de boeg.

  • 19 Januari 2018 - 20:25

    Paul En Debby:

    Hoi Cyril, we volgen je en genieten van je verslag en volgen de boot iedere dag !
    Super mooi avontuur ! Geniet !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cyril

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 160601

Voorgaande reizen:

10 Maart 2019 - 10 Maart 2019

Japan, Filipijnen, Beijing en Noord Korea

16 September 2018 - 14 Oktober 2018

Nepal en Abu Dhabi

12 Januari 2018 - 08 Februari 2018

Antarctica

03 September 2017 - 11 September 2017

Koningssteden Marokko

07 Juni 2017 - 30 Mei 2017

Korte Zijderoute

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Bali

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Costa Rica

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Dominicaanse republiek

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Kenia

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Brunei, Maleisisch Borneo

22 Juni 2016 - 22 Juni 2016

Mexico, Guatamala, Honduras, Belize (Maya route)

15 Januari 2016 - 03 Februari 2016

Uganda

08 Januari 2015 - 11 Februari 2015

Patagonie en Paaseiland

11 Juli 2014 - 23 Juli 2014

IJsland 2014

20 Juni 2013 - 19 Juli 2013

Mongolie en Beijing

03 September 2012 - 07 Oktober 2012

Zuidelijk Afrika

11 November 2011 - 08 Januari 2012

Ecuador, Peru en Bolivia

27 Maart 2008 - 01 Augustus 2008

Wereldreis 2008

22 November 2001 - 22 November 2001

Thailand

Landen bezocht: